NAÁM (kedvesség, kellemesség, szépség).
Káleb (1) fia (1Krón 4,15).
NAÁMA (kedves; szépség, kellemesség, barátságosság).
- Lámek (1) és Cilla leánya ("Nahama". 1Móz 4,22).
- Salamon felesége, Roboám anyja (1Kir 14,21.31), ammonita nő.
- Város Júda területén (Józs 15,41), pontos helye ismeretlen.
NAÁMÁN (a kedves, szép, jóságos).
- Benjámin (1) unokája (1Móz 46,21; 1Krón 8,4.7), a naámániták törzsatyja (4Móz 26,40); az 1Móz 46,21-ben: "Nahamán".
- II. Benhadád, szír király hadvezére, akit Elizeus próféta gyógyított meg poklosságából (2Kir 5,1-27).
NAAMÁNITÁK.
Naámán (1) leszármazottai (4Móz 26,40).
NAÁRA (leány, szolgáló; utód, sarj).
Ashúr felesége (1Krón 4,5-6).
NAÁRAI (Jahve apródja, fiatal, fiatalos).
Dávid hőse (1Krón 11,37). A 2Sám 23,35-ben: "Paharai".
NAARÁN (fiatalos, ifjú, fiú).
Lásd: NAARÓT.
NAARÓT (szolgálóleány).
Helység Efraim és Benjámin területének határán (Józs 16,7). Az 1Krón 7,28-ban "Naarán".
NAASSON (varázsló, jövendőmondó, jós, igéző).
Júda törzsének fejedelme a pusztai vándorlás alatt (4Móz 1,7; 2,3; 10,14), akinek Eliseba nevű húga Áron felesége volt (2Móz 6,23; Boáz (1) nagyapja, Jézus őse (Mt 1,4; Lk 3,32).
NÁBÁL (bolond, ostoba; semmirekellő; az elhervadó).
Gazdag juhnyáj tulajdonos a júdabeli Maónban (2), megsértette Dávidot, ennek bosszújától csak okos felesége, Abigail (1) mentette meg. Nábál halála után Abigail Dávid felesége lett (1Sám 25,1-42).
NABATEA, NABATEUSOK.
Arab törzs, amely csak az apokrif iratokban fordul elő. Királyuk, IV. Aretás, Damaszkuszban uralkodott, mikor Pál ott tartózkodott (2Kor 11,32); országuk fővárosa Petra volt.
NABONID.
Nabukodonozor (2) fia, az újbabiloni birodalom utolsó uralkodója (Kr. e. 556-539).
Fia, Belsazár (Dán 5; 7,1; 8,1) uralkodásának harmadik évétől kezdve társuralkodója volt.
NABOPOLASSÁR.
Az újbabiloni birodalom első uralkodója (Kr. e. 626-605), szövetkezett a médekkel és a szkítákkal; legyőzte az Asszír birodalmat, és Kr. e. 612-ben lerombolta Ninivét, ahogyan azt Sofóniás (2) próféta megjövendölte (Zof 2,13-15).
NÁBÓT (kimagasló, magaslat; gyümölcsök, sarj; előkelő, kitüntetés).
Jezréelbeli férfi, akinek szőlőjét Aháb (1) király, feleségének Jézabelnek fondorlata által birtokba vette (1Kir 21,1-24; 2Kir 9,21-26).
NABUKODONOZOR (Nebe v. Nabu, védd meg a koronát, a határt; Nébó megvéd a szerencsétlenségtől; titkos király).
- Az óbabiloni birodalom negyedik dinasztiájának egyik uralkodója (Kr. e. 1400 körül).
- Az újbabiloni birodalom uralkodója (Kr. e. 605-562), Nabopolassár fia; a kárkemisi csatában legyőzte Nékó fáraót (Kr. e. 605); megostromolta és lerombolta Jeruzsálemet, és a zsidókat Kr. e. 587-ben a babiloni fogságba hurcolta (2Kir 25,1-21); a trónon fia, Evil-Merodák követte; az ÓSZ gyakran említi (1Krón 6,15; 2Krón 36,6kk.; Ezsd 1,7; Neh 7,6; Eszt 2,6; Jer 21,2; Dán 1-5; Ez 26,7; 2Kir 24,1).
NABUZÁR-ADÁN (Nébó utóddal ajándékozott meg).
Nabukodonozor főparancsnoka Jeruzsálem ostrománál és elfoglalásánál (2Kir 25,8.11-12.20; Jer 52,12). Foglyokat vitt Babilonba.
NÁDÁB (adakozó, nemes, készséges, szívélyes).
- Áron legidősebb fia (2Móz 6,23), pap (2Móz 28,1), fivérével, Abihuval együtt idegen tűzzel áldozott az oltáron, és ezért meghalt (3Móz 10,1-7; 4Móz 3,4; 26,61).
- Férfi Júda törzséből, Sammai (1) fia (1Krón 2,26.28.30).
- Benjáminita férfi, Jéhiel (7) fia (1Krón 8,30; 9,36).
- Izráel királya, I. Jeroboám fia és utóda, istentelen király, akit Baása megölt, és utána követett a trónon (1Kir 14,20; 15,25-31).
NADÁLY.
Lásd: PIÓCA.
NÁDSZÁL.
Olykor jelképes értelemben használja az Írás az ingatagságra (Mt 11,7), gyengeségre (Ézs 42,3) vagy a bizonytalan segítségre (2Kir 18,21).
NÁFIS (felüdülés, fellélegzés; illat; kiterjedés, számos).
Izmáel (1) fia, hasonló nevű törzs, a náfisiták ősatyja (1Móz 25,15; 1Krón 1,31; 5,19).
NAFTALI (harcom, harcok, küzdve, harcolva; harcos, küzdő).
- Jákób (1) fia, Bilha (1) nevű szolgálójától (1Móz 30,8; 46,24).
- Hasonló nevű törzs, (1) alatti leszármazottai, mely Palesztina északi részén telepedett le (Józs 19,32-39), Bárák hazája (Bír 4,6); Salamon egyik adó-körzete (1Kir 4,15); Benhadád (1) elfoglalta (1Kir 15,20); lakóit Tiglát-Pilnéser Asszíriába hurcolta (2Kir 15,29).
NAFTUHIAK (a deltavidék, a határvidék lakói; Ptah emberei).
Egyiptomi néptörzs (1Móz 10,13; 1Krón 1,11).
NAGGAI (fényleni, sugározni, világosság, megvilágosított, lantos; ütő).
Krisztus őse (Lk 3,25).
NAGY ENGESZTELÉSI NAP.
Mózes által rendelt izráelita ünnep, amelyet a 7. hónap 10. napján tartottak; ezen a napon minden munka nyugodott, az emberek böjtöltek, bűnbánatot tartottak és áldozatot mutattak be. Ez volt az év egyetlen napja, amikor a főpap bement a szent sátor, majd a templom szentek szentjébe, és meghintette a frigyláda tetejét az áldozati állat vérével, hogy így szerezzen engesztelést a nép vétkeiért Isten előtt (3Móz 16).
A Zsidókhoz írt levél szerint ez egy nagyobb és végleges áldozatra utal, amelyet Krisztus a kereszten mutatott be (Zsid 9,11kk.; 10,10-14.19-22). Lásd még: ENGESZTELÉSI NAP és ÜNNEPEK.
NAGY HAL.
Cethal (Mt 12,40; Jón 2,1).
Valószínűleg: kardszárnyú delfin.
NAGY SÁNDOR.
Macedóniai Fülöp (1) király fia, Kr. e. 356-323. Elfoglalta az egész akkor ismert világot, Görögországtól Indiáig. Dán 8-ban találkozunk vele.
NAGYTANÁCS.
Lásd: SZANHEDRIN.
(A) NAGY ZSINAGÓGA FÉRFIAI.
Írástudó férfiak testülete, amelyeket valószínűleg Nehémiás (3) alapított a fogságból való visszatérés után (Neh 8-10); a zsidó hagyomány sok zsidó előírás és szokás keletkezését és elterjedését őrájuk vezeti vissza.
NAHALÁL (legelő, rét, itatóhely).
Város Zebulon területén (Józs 19,15); Bír 1,30-ban: "Nahalól".
NAHALIÉL (Isten völgye, az én patakom Isten).
Izráel szálláshelye a pusztai vándorlás során Moáb földjén (4Móz 21,19).
NAHALÓL.
Lásd: NAHALÁL.
NAHAM (vigasztalás, vigasztaló).
Káleb (1) leszármazottja (1Krón 4,19).
NAHAMA.
Lásd: NAÁMA (1).
NAHAMÁN.
Lásd: NAÁMÁN (1).
NAHAMÁNI (bűnbánó, az én vigasztalóm).
Főember, aki Zorobábellel tért vissza a fogságból (Neh 7,6-7).
NAHARAI (Jahve liheg; a horkoló).
Beérótból való férfi, Dávid hőse, Joáb (1) fegyverhordozója (2Sám 23,37; 1Krón 11,39).
NÁHÁS (kígyó, jövendőmondó, jós).
- Abigail (2) és Séruja atyja (2Sám 17,25).
- Város Júda területén, amelyet Tehinna alapított (1Krón 4,12), pontos helye ismeretlen.
- Ammonita király, akit Saul (1) legyőzött (1Sám 11,1-15; 12,12).
Valószínűleg azonos 2Sám 10,2-ben, ill. 1Krón 19,1-2-ben említett ammonita királlyal, akivel Dávid jó viszonyt tartott fenn.
- Ammonita férfi Rabbában (2Sám 17,27).
NÁHÁT (nyugalom, nyugton lenni, letelepedni, leszármazás, birtoklás).
- Ézsau és Izmáel (1) leszármazottja, Reuél (1) fia, edomita fejedelem (1Móz 36,3-4.13.17; 1Krón 1,37).
- Lévita Kehát nemzetségéből (1Krón 6,26).
- Lévita Ezékiás (1) király idejében (2Krón 13,13).
NAHBI (rejtett).
Vofszi fia, Kánaán (2) földjére kiküldött kém Naftali törzséből (4Móz 13,15).
NÁHOR (fújtatva, lihegve, horkoló; haragos; átfúró).
- Ábrahám nagyatyja (1Móz 11,22-26; 1Krón 1,26-27).
- Ábrahám fivére (1Móz 11,26-29; 24,15.24.47).
NÁHUM (megvigasztalt, vigasz, vigasztaló; segítség).
- Elkosi férfi, neve a Nehémiás rövid formája; hasonló nevű prófétai könyv szerzője; Kr. e. 633-612 között jövendölt (Náh 1,1; 3,8-11).
- Krisztus őse: "Náum" (Lk 3,25).
NÁHUM KÖNYVE.
Ez a rövid prófétai könyv megjövendöli Asszíria fővárosának, Ninivének bukását és lerombolását. Kr. e. 663 és 612 közt keletkezett. Felosztása:
- Isten nagysága és fensége (1);
- Ninive bukásának és pusztulásának részletes költői leírása (2-3).
NAIN (kedves; zöld legelő; jóshely).
Helység Galileában, Názárettől 9 km-re délkeletre, ahol Jézus egy fiatalembert feltámasztott a halálból (Lk 7,11-17).
NÁJÓT (lakások, települések).
Helység Ráma (3) mellett, Benjámin területén, ahol Sámuel (1) lakott egy sereg prófétatanítvánnyal (1Sám 19,18-20).
NÁKON (ütés, csapás; szilárd).
Szérű neve, amelynél Uzza (5) holtan rogyott össze, mert megérintette kezével a frigyládát (2Sám 6,6); az 1Krón 13,9-ben: "Kidon". Lásd még: PÉRES-UZZA.
NAÓMI (szépséges, kedves, az én gyönyörűségem, örömem, kedvesem; barátságos).
A betlehemi Elimélek (1) felesége, a moábita Ruth anyósa (Ruth 1-4).
NAP (égitest).
Az emberek már igen korán felismerték és értékelték, hogy milyen sokat köszönhetnek a napnak. Ezért az izráeliták is igen sokra tartották (2Kir 21,3.5; 23,5); mások is tisztelték a napot (Jób 31,26-27); elősegíti a mezőgazdaságot (5Móz 33,14), de olykor kiszárítja a növényeket (Jón 4,8); az égtájakat a nap járása szerint határozzák meg (Ézs 45,6; Zsolt 50,1); képes értelemben is használják; Krisztus dicsőségét a naphoz hasonlítja az Írás (Mt 17,2); a szenteket is (Mt 13,43); az elsötétedett nap szerencsétlenség jele (Ez 32,7; Jóel 2,31).
NAP (időszak).
Ennek a szónak a Bibliában különböző jelentései vannak: a napkeltétől napnyugtáig eltelt idő (Zsolt 74,16), általában az eltelt idő (Abd 12), az élet ideje (1Móz 5,4), valaminek elvégzésére kedvező időpont (Jn 9,4).
NAPIMÁDÁS.
Az ókorban különbözőképpen jelenik meg; olykor az izráeliták is imádták a nap képmását (3Móz 26,30; Ézs 17,8); az ókorban Elő-Ázsiában általánosan elterjedt napisten volt Samas; a föníciaiak a nap-Baált, Baál-Hammont imádták; Egyiptomban On vagy Heliopolis volt a napimádás központja, itt a napot "Re"-nek nevezték.
NAPKELETI BÖLCSEK CSILLAGA.
Lásd: CSILLAGÁSZAT.
NAPSZÁMOS.
Bérmunkás, aki gyakran naponta kénytelen új munka után nézni (5Móz 24,15; Mt 20,1-6).
NAPTÁR.
A bibliai korban az éveket csillagászati megfigyelések alapján számolták. A napokat, hónapokat és éveket a nap és a hold járása határozta meg.
- A hét napjainak az izráelitáknál nem volt külön nevük, hanem folyamatosan számozták őket. A zsidóknál a nap este, az esthajnalcsillag feltűnésével kezdődött. A nappalokat órákra, az éjjeleket "őrjárási idők"-re osztották. Az izráeliták az éjszakát az ÓSZ idején három, az ÚSZ idején pedig négy "őrség"-re osztották föl (2Móz 14,24; Bír 7,19; JSir 2,19).
- A hétnapos hét sémita eredetű. Az egyiptomiaknál a hétnek tíz napja volt. A zsidó hétnapos hét a bibliai teremtéstörténetére megy vissza, és folyamatosan haladt, függetlenül a nap és hold járásától. Ez a rend az ember testi-szellemi javát szolgálta. A Biblia semmit nem mond arról, hogy a sabbatot (szombat, nyugalom napja) a világ teremtésétől Mózes idejéig is megtartották volna. A szombatnap megtartását Mózes vagy fölelevenítette, vagy pedig újra különlegesen kihangsúlyozta (2Móz 16,23; 20,8).
- A zsidó hónap az újholddal kezdődött. A babiloni fogság előtt a hónapokat számokkal jelezték. A száműzetés után a babiloniaktól átvett neveket használták megjelölésükre. Izráel időbelileg egyeztetett szent naptára a következő:
- niszán (márc.-ápr.) (7);
- ijár (ápr.-máj.) (8);
- sziván (máj.-jún.) (9);
- tammusz (jún.-júl.) (10);
- ab (júl.-aug.) (11);
- elul (aug.-szept.) (12);
- tisri (szept.-okt.) (1);
- marhesvan (okt.-nov.) (2);
- kiszlév (nov.-dec.) (3);
- tébet (dec.-jan.) (4);
- sebat (jan.-febr.) (5);
- adar (febr.-márc.) (6).
A zsidó naptár két párhuzamosan futó évet tartalmaz, az egyik a szent év, amely tavasszal, a niszán hónappal, a másik a polgári év, amely a tisri hónappal kezdődik (zárójelben levő számok). A szent évet Mózes vezette be, 29 és 1/2 napos holdhónapokból állt, minden harmadik évben egy szökő-hónap hozzátoldásával, amelyet adar séninek (második adárnak) neveztek. Minden hetedik év szombatév volt, a szent nyugalom éve földbirtokosok, rabszolgák, háziállatok és a föld számára egyaránt, amely az izráelita szolgák részére szabadságot is jelentett. Minden ötvenedik év kürtzengés éve volt, amikor a széjjelszakadt családok újra egyesültek, a zálogokat visszaadták, és az eladott birtok visszaszállt eredeti tulajdonosára (3Móz 25,8-16).
NÁRCISSUS (nárcisz, bódító).
Pál apostol római barátja, akinek házanépét köszöntötte (Róm 16,11).
NÁRDUS.
Lásd: NÖVÉNYEK.
NÁSZSZOBA.
Lásd: MENYEGZŐ.
NÁTÁN (ő adta, Isten ajándéka; ajándékozó, adományozó).
- Próféta Dávid és Salamon idejében; Dáviddal közölte, hogy nem ő, hanem fia, Salamon fog templomot építeni az Úrnak (2Sám 7,1-17; 1Krón 17); Dávidot megdorgálta Bétsabéval való vétke miatt (2Sám 12); segített Salamonnak a trón elnyerésében (1Kir 1,8-53); krónikát írt Dávid uralkodásáról (1Krón 29,29) és Salamonéról (2Krón 9,29); segített Dávidnak a templomi énekesek megszervezésénél (2Krón 29,25).
- Dávid fia (2Sám 5,14; 1Krón 14,4); Krisztus őse (Lk 3,31).
- Jigeálnak (2), Dávid hősének atyja (2Sám 23,36).
- Férfi Júda törzséből (1Krón 2,36).
- Zsidó családfő, aki Ezsdrással tért haza a fogságból (Ezsd 8,16).
- Zsidó férfi, aki elbocsátotta idegen feleségét (Ezsd 10,39).
- Jóelnak (8), Dávid hősének testvére (1Krón 11,38).
- Azária (8) és Zábúd atyja (1Kir 4,5), talán azonos (2) alattival, leszármazottait Zak 12,12említi.
NÁTÁNAEL (Isten adta, Isten ajándéka, Isten az ajándékozó).
Jézus tanítványa (Jn 1,46-52), általában azonosnak tartják "Bertalan"-nal; az egyházatyák mindkét nevet használják.
NATÁNIA (Jahve adta, az Úr adja).
Lásd: NÉTÁNIA.
NÁTÁN-MÉLEK (a király adománya).
Jósiás (1) király udvari tisztviselője (2Kir 23,11).
NÁUM.
Lásd: NÁHUM (2).
NÁZÁRET (fiatal sarj, zöld ág; elkülönített).
Város alsó Galileában, amely Zebulon törzsi területéhez tartozik. Mária (1), József (9) és Jézus hazája (Mk 1,9; Mt 4,13; Lk 1,26; 2,4.51; 4,16-30).
NÁZÁRETI (NAZARÉNUS).
(héber "nécer"-ből).
- Názáretből származó (Mt 2,23).
- Keresztyén ember (nazarénus) (ApCsel 24,5).
NÁZÁRETI DEKRÉTUM.
Felirat egy fehér márványlapon, Kr. u. 40 és 50 közt keletkezett, Klaudius császár adta ki; Názáretben találták meg; halálbüntetés terhe mellett megtiltja a zsidóknak, hogy a sírokat és síremlékeket megszentségtelenítsék.
NAZÍREUS (felszentelt, elkülönített; zöld ág).
Izráelita férfi, aki Istennek szentelte magát, és fogadalmat tett, hogy tartózkodik az emberektől és önként lemond bizonyos ételek élvezetéről, hogy egy különleges szolgálatra alkalmas legyen. A nazíreus fogadalom magában foglalta a bortól és az erős italoktól való tartózkodást, a hajat és szakállt olló nem érinthette, és kerülni kellett a holtakat. A fogadalom időtartama 30 naptól kezdve egy életen át tarthatott (4Móz 6,1-21; Bír 13,5-7; Ám 2,11-12).
NÉA (hajlandóság, lejtő, ingadozó, mozgó; lakóhely, település).
Város Zebulon területén (Józs 19,13).
NEAPOLIS (újváros).
Kikötőváros Macedóniában, itt lépett Pál először európai földre (ApCsel 16,11).
NEÁRJA (Jahve szolgája, apródja, tanítványa).
- Dávid leszármazottja (1Krón 3,22).
- Simeonita főember Ezékiás (1) király idejében (1Krón 4,42).
NÉBAI (gyümölcstermő, növekedő, kiterjedő).
Főember, aki Nehémiással (3) megpecsételte a szövetséget (Neh 10,19).
NEBÁJÓT (magaslatok; parasztok, szántók).
- Izmáel (1) legidősebb fia (1Móz 25,13; 28,9; 1Krón 1,29).
- Észak-arábiai néptörzs, talán azonos a nabateusokkal (Ézs 60,7).
NEBALLÁT (életre keltette, szégyen, holttest).
Város Benjámin területén, Liddától 6 km-nyire északkeletre (Neh 11,34).
NÉBÁT (megpillantás, pillantás; földművelés, rögtörés, parlag megművelése).
I. Jeroboám atyja (1Kir 12,15; 2Krón 9,29).
NÉBÓ (beszélő; jövendölés, prófécia; előfutár; magaslat, domb).
- A tudomány és tanulás babiloni bálványistene (Ézs 46,1).
- Hegy Moábban, amelynek tetejéről Mózes halála előtt megláthatta az ígéret földjét (5Móz 32,49; 34,1).
- Város Júdában, amelyet a babiloni fogság után újra benépesítettek (Ezsd 2,29; Neh 7,33); pontos helye ismeretlen.
- Város Rúben törzsi területén, később Moábhoz tartozott (4Móz 32,3.38; Ézs 15,2; Jer 48,1.22).
NEBUSÁZBAN (Nébó, ments meg!, Nébó meg fog menteni, megmentett).
Nabukodonozor főtisztje (Jer 39,13).
NECIB (oszlop, székhely, elöljáró, helyőrség; ültetvény).
Falu Júdában, mintegy 15 km-nyire Hebrontól (1) északnyugatra (Józs 15,43).
NÉDÁBIA (Jahve ösztönöz; késszé tesz; Jahve nemes, bőkezű; Isten önkéntese).
Joákin fia (1Krón 3,18).
NÉFEG (sarj).
- Lévita Kehát nemzetségéből, Jichár fia (2Móz 6,21).
- Dávid fia (2Sám 5,15; 1Krón 3,7; 14,6).
NEFISZIM (kiterjedés, megsokasodottak).
Fogságból hazatért templomszolgák őse (Ezsd 2,50; Neh 7,52).
NEFTOÁH (nyílás, nyitva).
Forrás és város Júda és Benjámin határán (Józs 15,9; 18,15), 3 km-nyire Jeruzsálemtől északnyugatra.
NEGEB (száraz).
Lásd: DÉLI FÖLD.
NEGYEDES FEJEDELEM.
Kisebb jogállású fejedelem, valamely terület egy részének kormányzója (Mt 14,1; Lk 3,1; 9,7; ApCsel 13,1).
NEHELÁMI (meggyógyult, egészséges lett, megerősödött).
Semájának (13), a hamis prófétának származási helye (Jer 29,24.31-32).
NEHÉMIÁS (Isten megvigasztalt, Jahve vigasztal, fellélegeztet; Isten vigasztalása).
- Zsidó főember, aki Zorobábellel együtt tért vissza a fogságból (Ezsd 2,2; Neh 7,7).
- Azbuk fia, főember, aki segített Jeruzsálem falai újjáépítésénél (Neh 3,16).
- Hakália fia, Uda (Júda), perzsa tartomány helytartója Kr. e. 444 után, Artaxerxes perzsa király főpohárnoka (Neh 1,11; 2,1); újra felépítette Jeruzsálem falait (Neh 2-6); együttműködött Ezsdrással (3) számos reform végrehajtásában (Neh 8); utolsó éveiről nem tudunk. A hasonló nevű könyv szerzője.
NEHÉMIÁS KÖNYVE.
Lezárja az ÓSZ-i bibliai kor történetét; szorosan kapcsolódik Ezsdrás könyvéhez, a régi zsidó besorolás közvetlenül hozzá kapcsolta; Nehémiás (3) helytartó korának történetéről és reformjairól szól (Kr. e. 444-420). Felosztása:
- Nehémiás visszatérése Jeruzsálembe (1-2);
- minden ellenállás ellenére felépítik Jeruzsálem falait (3-6);
- az első zsidó hazatérők családfáinak ismertetése (7);
- a szövetség megújítása és megpecsételése (8-10);
- Jeruzsálem lakói és azok nemzetségi táblázata (11,1-12,26);
- Jeruzsálem új falainak felszentelése (12,27-47);
- utolsó reformok (13).
NÉHUM.
Lásd: RÉHUM (1).
NÉHUSTA (érc, szilárdnak, keménynek lenni).
A jeruzsálemi Elnatán (1) leánya, Joákin, júdabeli király anyja (2Kir 24,8.12; Jer 29,2).
NÉHUSTÁN (rézből való kígyó).
Ezt a nevet adta Ezékiás (1) király az érckígyónak, amelyet megsemmisíttetett, mert a nép bálványkultuszt űzött vele (2Kir 18,4).
NEIÉL (Isten szőlője, Isten kincse, lakóhelye).
Határváros Zebulon és Áser közt (Józs 19,27).
NÉKÓ (a béna, sebesült).
Egyiptomi fáraó (Kr. e. 609-595); legyőzte Jósiást (1) a megiddói csatában (2Kir 23,29; 2Krón 35,20-25); őt magát pedig Nabukodonozor győzte le a kárkemisi csatában (2Kir 24,7; Jer 46,2).
NEKÓDA (nyájtulajdonos, birkatenyésztő; pont, pötty, pettyes; kiváló).
- Fogságból hazatért férfi, aki nem tudta igazolni izráelita származását (Neh 7,62; Ezsd 2,60).
- A fogságból Zorobábellel visszatért templomszolgák őse (Ezsd 2,48; Neh 7,50).
NEMUÉL (Isten intése, óvása, készsége; Isten körülmetéltje, körülmetélve Istennek).
- Rúbenita férfi, Dátán és Abirám (1) fivére (4Móz 26,9).
- Simeon (1) fia (1Móz 46,10; 4Móz 26,12; 1Krón 4,24).
A név egyik variánsa: "Jemuél". Tőle származik a nemuéliták nemzetsége (4Móz 26,12).
NEMZETSÉG.
Az ÓSZ-ben két héber szó fordítása:
- a "toledót" leírja a származási sorrendet egy őstől kiindulva (1Móz 2,4; 5,1; 6,9-10; Ruth 4,18);
- a "dor" inkább jelent egy meghatározott időszakot (5Móz 32,7; 2Móz 3,15; Zsolt 102,25); mindazokat az embereket, akik egy meghatározott időszakban éltek (Bír 3,2); az emberek csoportját, akik valamilyen szempontból kitűnnek (Zsolt 14,5); olyan csoportot, amely összegyűlt (Zsolt 49,20).
Az ÚSZ-ben a "nemzetség" vagy "nemzedék" szavak négy görög fogalmat adnak vissza, melyek valamiképpen mind kapcsolatban vannak a leszármazással:
- A. "genea" egy őstől levezetett származási vonal, a nemzedékek sorának egy tagja (Mt 1,17); egy bizonyos időszakban élt valamennyi ember (Mt 11,16); az emberek egy bizonyos tulajdonsággal vagy minőséggel rendelkező osztálya (Mt 12,39); egy időszak (ApCsel 13,36).
- A "genesis" leszármazást jelent.
- A "gennema" olyasmit jelöl, mint eredet, származás (Mt 3,7; 12,34; 23,33).
- A "genos" jelenti a törzset, fajt, nemet, népet (1Pt 2,9).
NEMZETSÉGI TÁBLÁZAT.
Ősök és leszármazottaik felsorolása, vagy egy leszármazási vonal áttekintése. A Biblia nemzetségi táblázatai kimutatják a természetes leszármazást, az örökösödési jogot, utódlást egy bizonyos tisztségben, vagy népi és földrajzi kapcsolatokat. Már Mózes 1. könyvében számos nemzetségi táblázatot találunk (1Móz 5,1-32; 10,1-32; 11,10-32; 35,22-29; 36,1-43; 46,8-27), ugyancsak az 1Krón 1-9. fejezeteiben. Ezsd és Neh könyvében találunk néhány családi nemzetségi táblázatot a fogságból való hazatérés után (Ezsd 2,1-63; 8,1-20; Neh 7,7-63).
NÉPSZÁMLÁLÁS.
Összeírásnak is mondják. Az embereket megszámlálják és nevüket jegyzékbe foglalják; a Biblia több népszámlálásról ad hírt (2Móz 38,26; 4Móz 1,2-3; 26,51; 1Krón 21,1-6; 27,24; 1Kir 5,15; 2Krón 2,17-18; Ezsd 2; Lk 2,1).
NÉR (lámpa, gyertya, fény, világosság).
- Ábner atyja (1Sám 14,50-51; 26,14).
- Saul (1) király nagyatyja (1Krón 8,33).
NÉREUS (egy tengeri istenség).
Keresztyén férfi a római gyülekezetből (Róm 16,15).
NERGÁL-SARÉZER (Nergál óvja a királyt; nagy hős; tűzfejedelem).
Nabukodonozor veje (Jer 39,3-13).
NERGEL (oroszlánisten; nap).
A babiloniaknál a rombolás istene (2Kir 17,30).
NÉRI (lámpa).
Krisztus őse (Lk 3,27).
NÉRIA (lámpásom, világosságom örömforrásom Jahve; az Úr világossága).
Báruknak (1), Jeremiás (1) írnokának és Sérájának (6) atyja (Jer 32,12.16; 36,4; 43,3; 51,59).
NÉRÓ.
Az ötödik római császár (Kr. u. 54-68); Róma égésekor, 64-ben sok keresztyént megöletett; ApCsel 25,11-ben és a Fil 4,22-ben mint "császár" szerepel.
NESIAH (egyenes, őszinte, megvilágosító, átsugárzó, kiemelkedő, kiváló, legyőzött).
Templomszolga, akinek leszármazottai hazatértek a babiloni fogságból (Ezsd 2,54; Neh 7,56).
NÉTÁNÉEL (Isten adta, Isten ajándéka).
- Suár fia, Issakár törzsének fejedelme a pusztai vándorlás idején (4Móz 1,8; 2,5).
- Isai fia, Dávid bátyja (1Krón 2,14).
- Kürtölő pap a frigyláda hazahozatalakor (1Krón 15,24).
- Lévita, Sémája (2) apja (1Krón 24,6).
- Lévita, az ajtónálló Obed-Edom (3) fia (1Krón 26,4).
- Főember Júda törzsében, akit Jósafát (4) a nép oktatására rendelt (2Krón 17,7).
- A léviták feje Jósiás (1) idejében (2Krón 35,9).
- Pap, aki elvált idegen feleségétől (Ezsd 10,22).
- Papi nemzetségfő Jójákim (1) főpap alatt (Neh 12,21).
- Lévita énekes Jeruzsálem kőfalának felszentelésekor (Neh 12,36).
NÉTÁNIA (Jahve adta, Isten ajándéka).
Több helyen: "Natánia".
- Izmáel (4) atyja (Jer 40,8; 41,1; 1Kir 25,25).
- Lévita, az 5. énekes rend vezetője Dávid idejében (1Krón 25,12).
- Lévita, akit Jósafát (4) kiküldött a nép oktatására (2Krón 17,8).
- Jéhudi atyja (Jer 36,14).
NÉTINEUSOK (ajándék, odaszentelt).
A templomszolgák nagy csoportja, akik a templomban alacsonyabbrendű szolgálatokat végeztek (1Krón 9,2; Ezsd 2,43-58; 8,17-20; Neh 7,46-60). Valószínűen a midiánitáktól (4Móz 31,47), a gibeonitáktól (Józs 9,23) és egyéb hadifoglyoktól származtak; rendszerint a papokkal, lévitákkal, énekesekkel és ajtóőrzőkkel sorolják fel őket (Ezsd 2,70).
NÉTÓFÁT (csepegés; csepegő; gyanta csöppek).
Falu Júdában, mintegy 5 km-nyire Jeruzsálemtől délre (2Sám 23,28-29; 1Krón 2,54; 9,16; Neh 12,28).
NÉV, NEVEK.
Isten nevei az Ő természetét és tulajdonságait jelentik ki (2Móz 3,13-15; 33,19; Zsolt 8,2; 1Tim 6,1).
Az ÓSZ-ben gyakoriak az "Él"-lel (Isten) "Jeho"-val vagy "Ja"-val (Jahve) összetett nevek. A Messiásnak jellemző melléknevei voltak: Immánuel (velünk az Isten) és Jézus (szabadító). Jézus Krisztus nevében csodákat vittek véghez (ApCsel 3,16). A pátriárkák korában a név gyakran a viselőjének jellemére, tisztére vagy rendeltetésére utalt. Az ÚSZ-i korban családi és személynevet használtak, amelyek gyakran még jellemző kiegészítést tartalmaztak.
NEVELÉS.
Lásd: ISKOLA.
NEVETÉS.
Az öröm (1Móz 21,6; Lk 6,21); a gúny (Zsolt 2,4) és a hitetlenség (1Móz 18,13) kifejezője.
NÉZŐ.
Lásd: PRÓFÉTÁK.
NIBEHÁZ (a sötétség ura, ugató).
A háveusok bálványistene (2Kir 17,31).
NIBSÁN (lágy talaj, termékeny talaj; olvasztó kemence, kohó).
Város Júda pusztájában (Józs 15,62).
NIGER (a fekete).
Mellékneve Simeonnak (5), az antiókhiai (1) gyülekezet vezető személyiségének (ApCsel 13,1).
NIKÁNÓR (férfiakat legyőző, győztes, hódító).
Egyike a hét diakonusnak, akiket a jeruzsálemi ősgyülekezet a szegények közti szolgálatra kiválasztott (ApCsel 6,5).
NIKÁPOLY (győztes város).
Epirusi város az actiumi öbölnél Augustus császár alapította (Tit 3,12).
NIKODÉMUS (aki legyőzi a népet, ártatlan vér).
Farizeus, a nagytanács tagja; éjszaka ment Jézushoz, hogy beszélgessen vele a hit dolgairól (Jn 3,1-21); a szanhedrin (nagytanács) előtt szót emelt Jézus mellett (Jn 7,50-52), kenetet hozott Jézus temetéséhez (Jn 19,39).
NIKOLAITÁK.
Tévtanítók csoportja az efézusi és pergamumi gyülekezetekben (Jel 2,6.15).
Az Úr gyűlöli az ő tanításukat, mely szerint a vezető testvérek elnyomják a többieket (nikola = győzd le, laos = nép). Ahol ez a tanítás elterjedt, ott a gyülekezetekben az emberi szó a döntő, nem a Szent Szellem vezetése, kijelentése.
NIKOLAUS (a nép legyőzője kényszerítője, zsarnoka; a nép győzelme).
A hét diakonus egyike, akiket a jeruzsálemi ősgyülekezet a szegények közti szolgálatra választott (ApCsel 6,5).
NÍLUS.
A név pontos jelentése ismeretlen; Egyiptom és Afrika főfolyója; 6075 km hosszú; a Viktória-tóból ered, és észak felé folyik a Földközi-tengerbe; évenkénti áradásai során sok termékeny iszapot rak le, úgyhogy Észak-Egyiptom a világ egyik legtermékenyebb vidéke; Mózest csecsemőkorában gyékénykosárban a Nílusba rakták ki; a tíz csapás egyike abban állt, hogy a Nílus vize vérré változott (2Móz 7,20-21); partjain nő a papírusznád, melynek leveleiből készítették a híres papíruszlapokat; Ézs 23,3ezt a folyót "Sihór"-nak nevezi.
NIMFÁS (az elrejtett, a vőlegény).
Laodiceabeli keresztyén férfi, akinek a házánál összejött a gyülekezet (Kol 4,15).
NIMRA (tiszta, egészséges víz, párduc, leopárd).
Város Gád törzsi területén, Jerikótól mintegy 15 km-nyire északkeletre (4Móz 32,3). A 36. vers és Józs 13,27"Bét-Nimra"-nak nevezi.
NIMRIM (tiszta, egészséges vizek).
Helység Moábban, valószínűleg a Holt-tengertől délkeletre (Ézs 15,6; Jer 48,34).
NIMRÓD (fellázadni, lázadó, ellenálló; leopárdok legyőzője).
Kús (1) fia, vadász és uralkodó, építőmester, Ninive és Sineár királyságának megalapítója (1Móz 10,10-12; 1Krón 1,10; Mik 5,6).
NIMSI (kihúzott, megmentett).
Jéhu (5) király nagyatyja (1Kir 19,16; 2Kir 9,2.14).
NINIVE (település, lakás, lakóhely; a nap lakhelye).
Igen régi város; Nimród alapította (1Móz 10,11-12); a Tigris partján feküdt; sokáig az Asszír birodalom fővárosa; a következő királyok építették ki és virágoztatták fel: Sénahérib, Asszarhaddon, Asszurbanipál; Kr. e. 612-ben a babiloniak, szkíták és médek lerombolták; a régészek sok kincset találtak romjai közt. A város nevét megemlíti a Jón 1,1-2; 3,1-10. Náh 2,2kk. és Zof 2,13-15megjövendöli a város pusztulását.
NISRÓK (nagy sas; az éjszaka fénye = hold).
Bálványisten Ninivében, amelynek templomában Sénahéribet megölték (2Kir 19,37; Ézs 37,38).
NISZÁN (virágzás hónapja).
Lásd: NAPTÁR.
NOA (mozgás, mozgékony; bolyongás).
Célofhád lánya (4Móz 26,33; 27,1; Józs 17,3).
NOÁDJA, NOÁDIA (Jahvevel találkozva; az Úr összegyűjt; az Úr kinyilatkoztatta magát).
- A fogságból Jeruzsálembe hazatért lévita (Ezsd 8,33).
- Hamis prófétanő, aki el akarta rémíteni Nehémiást (3) (Neh 6,14).
NÓ-AMMON (Ammon isten tulajdona, városa).
Felső-Egyiptom fővárosa, Kairótól mintegy 600 km-nyire délre (Jer 46,25); az ókori költők ezt a várost "Téba"-nak is nevezték.
NÓB (magaslat, magasan fekvő falu).
Papi város Benjámin területén, Jeruzsálem közelében (Ézs 10,32); ide menekült Dávid Saul (1) elől, aki később leromboltatta a várost, mert az Dávidnak menedéket adott (1Sám 21,1; 22,9.19).
NÓBAH (ugatás, ugató).
- Férfi Manassé törzséből, aki elhódította Kenátot az emoreusoktól (4Móz 32,42).
- Város, amelynek közelében Gedeon legyőzte az amálekitákat (Bír 8,11).
NÓD (bolyongó, nyugtalanság, otthontalanság, nyomorúság, menekülés, vándorlás).
Vidék Édentől keletre, ahová Kain menekült, miután Ábelt megölte (1Móz 4,16).
NÓDÁB (nemesség; készséges, önként).
Arab törzs, valószínűleg izmáeliták, akik a Jordántól keletre éltek (1Krón 5,19).
NÓÉ (nyugalom, vigasztalás).
Lámek (2) fia (1Móz 5,28-29), istenfélő ember egy istentelen korban (1Móz 6,8-9; 7,1; Ez 14,14), 120 éven át figyelmeztette kortársait a közelgő özönvízre (1Móz 6,3); Isten parancsára bárkát épített (1Móz 6,12-22); családjával és mindenfajta állattal és madárral együtt megtartatott az özönvíz idején (1Móz 7,8); azután újra benépesítette a földet (1Móz 9,10); 950 évig élt; az ÚSZ is megemlíti (Mt 24,37; Lk 3,36).
NÓF (felemelkedés, magaslat; önteni, locsolni).
"Memfisz"-nek is nevezik; Alsó-Egyiptom fővárosa a Nílus nyugati partján, a mai Kairótól mintegy 30 km-nyire délre; a próféták megjövendölték pusztulását (Ézs 19,13; Jer 2,16; 44,1; 46,14.19; Ez 30,13.16). A Hós 9,6-ban: "Móf".
NOFA (jó illat, szeles, huzat, fújtatás).
Moábita város (4Móz 21,30).
NÓGAH (fény, ragyogás).
Dávid fia (1Krón 3,7; 14,6).
NÓHA (nyugalom).
Benjámin (1) fia (1Krón 8,2).
NŐTESTVÉR (NŐVÉR, HÚG).
- Édes- vagy féltestvér (1Móz 20,12; 5Móz 27,22).
- A feleség beceneve (Énekek 4,9).
- Ugyanabból az országból vagy törzsből származó asszony (4Móz 25,18).
- Keresztyén nőtestvér (Róm 16,1; 2Jn 13).
NÖVÉNYEK A BIBLIÁBAN.
A Bibliában a következő növények fordulnak elő, amelyek közül egyeseket már nem lehet bizonyossággal meghatározni:
akác (Ézs 41,19; 2Móz 25,10);
áloé (Zsolt 45,9; Jn 19,39);
mandragora vagy szerelem-almája (1Móz 30,14-16);
kömény (Mt 23,23);
almafa (Énekek 2,3);
balzsam (1Móz 43,11; Ez 27,17);
gyapot (Eszt 1,5-6);
bdelliom (4Móz 11,6-7);
káka (2Móz 2,3);
bab (Ez 4,9);
galagonya (Bír 9,14-15);
fenyő (Ézs 41,19; 60,13);
csipkebokor (égő csipkebokor) (2Móz 3,2-3);
datolyapálma (4Móz 33,9);
kapor (Mt 23,23);
bogáncs (1Móz 3,18);
tüskebokor (2Kir 14,9) (bogáncskóró);
ébenfa (Ez 27,15);
tölgyfa (1Móz 35,8);
füge (1Móz 3,7);
mezők lilioma (Lk 12,27);
len (2Móz 9,31);
fű (Jób 40,15);
galbán (gyantaféleség) (2Móz 30,34-36);
árpa (Hós 3,2);
fűszer- vagy cukornád (Ézs 43,24);
gránátalmafa (1Sám 14,2);
uborka (4Móz 11,5);
köles (Ez 4,9);
hüvelyesek (2Sám 17,28);
illatos kalmus (nádféleség) (2Móz 30,23; Énekek 4,14);
ciprusfürt (kámfor) (Énekek 1,14);
kapor (Préd 12,7);
kásia (2Móz 30,22-25);
gesztenye (1Móz 30,37) vagy platán;
fokhagyma (4Móz 11,5);
koriander (2Móz 16,31);
búza (5Móz 8,8);
keserű füvek (2Móz 12,8);
fekete kömény (Ézs 28,25-27);
hagyma (4Móz 11,5);
libanoni cédrus (Ez 31,3.5);
liliom (Énekek 5,13);
lencse (1Móz 25,34);
konkoly (Mt 13,25);
mandulafa (4Móz 17,8);
eperfa (2Sám 5,23-24);
vadfügefa (Ám 7,14);
hinár (Jón 2,6);
rekettye (Jób 30,4);
dinnye (4Móz 11,5);
menta (Lk 11,42);
mirha (1Móz 37,25-27; Mt 2,11);
mirtusz (Zak 1,11);
nárdus (Énekek 1,12; 4,13);
nárcisz (őszike) (Ézs 35,1);
csalán (Jób 30,7);
diófa (Énekek 6,8);
olajfa (Ézs 41,19);
nyárfa (1Móz 30,37);
ruta (Lk 11,42);
tönköly (2Móz 9,32);
Sáron rózsája (Énekek 2,1-2);
vadrózsa (Ez 28,24);
sáfrány (Énekek 4,14);
gyékény (2Móz 2,3);
sás (2Móz 2,3.5);
mustár (Mt 13,31-32);
tujafa (Jel 18,12);
cserfa (Hós 4,13);
gyom (Hós 10,4);
fűzfa (Zsolt 137,2);
tömjén (Mt 2,11);
szőlő (1Móz 40,10-11);
üröm (JSir 3,15.19);
izsóp (1Kir 4,33);
fahéj (2Móz 30,23; Jel 18,13);
ciprus vagy fenyő (Ézs 60,13);
vadtök (2Kir 4,39).
NUMERI.
Mózes 4. könyvének latin neve; azért kapta a "numeri" (számok) nevet, mert benne kétszer is megszámlálják Izráel harci erejét (4Móz 2,1-34; 26,2-51); a héber neve: "a pusztaságban", mert a könyv leírja a nép negyven évig tartó pusztai vándorlását, és ezekkel a szavakkal is kezdődik. Felosztása:
- további törvények, Izráel gyülekezetének megszámlálása és megszervezése (1,1-10,10);
- vonulás Sínai hegyétől Kádes-Barneáig (10,11-12,15);
- a kádesi katasztrófa (13-14);
- vándorlás a pusztában (15,1-21,15);
- a Jordán keleti partvidékének elfoglalása és előkészületek a bevonulásra Kánaán földjére (21,16-36,13).
NÚN (hal, folyamatosság; utód, sarj).
Józsué (1) atyja (2Móz 33,11; Józs 1,1).
NYÁJ.
Juhok csoportja egy pásztor felügyelete alatt; olykor kecskék is voltak benne (1Móz 27,9; 30,32).
Átvitt értelemben Krisztus tanítványaira használják (Lk 12,32; 1Pt 5,2-3).
NYAK.
A Bibliában gyakran képes értelemben is használatos (2Móz 32,9; 5Móz 9,13; Zsolt 75,6; ApCsel 7,51).
NYÁRFA.
Lásd: NÖVÉNYEK.
NYELV.
- A beszéd szerve (Jób 27,4).
- Testrész, amelyre az evésnél és ivásnál is szükség van (Bír 7,5).
- A beszéd és tájszólás megjelölésére használt szó (1Móz 10,5.20; 5Móz 28,49).
- Embercsoportok vagy fajok, amelyek közös nyelvet beszélnek (Ézs 66,18; Dán 3,4).
- Gyakran képes értelemben is használatos (Zsolt 64,4; 140,4).
NYELVEK.
Az ÓSZ-i korban sok nyelv volt; az izráeliták héber nyelven beszéltek Palesztinában való letelepedésüktől kezdve legalább Nehémiás (3) koráig; a héber lett minden időkre Izráel irodalmi nyelve; a mindennapi nyelvben ezt felváltotta az arameus; a héber, ill, arám nyelv mellett a legfontosabb nyelvek Palesztinában a görög és latin voltak (Jn 19,20).
NYELVEK AJÁNDÉKA, NYELVEKEN SZÓLÁS.
A Szellem ajándéka, amelyet a Mk 16,17; ApCsel 2,1-13; 10,44-46; 19,6; 1Kor 12,14említ; kísérőjelensége volt pünkösdkor a Szent Szellem kitöltetésének (ApCsel 2,1-13); megtapasztalták később Kornéliusz házában (ApCsel 10,44-11,17); Efézusban (ApCsel 19,6) és a korintusi gyülekezetben (1Kor 12; 14); Pál pontos útbaigazítást ad arra nézve, hogy ezt az ajándékot hogyan használhatják a gyülekezetben (1Kor 14).
NYELVZAVAR.
Ezzel büntette Isten a vakmerő emberiséget, amikor megkísérelte, hogy olyan tornyot építsen, amelynek teteje az égig ér (1Móz 11,1-9).
Lásd még: BÁBEL TORNYA.
NYÍL.
Lásd: FEGYVEREK.
NYOMORÉK.
Lásd: BETEGSÉGEK.
NYOMORÚSÁG.
Kikerülhetetlen ítélet korszaka, amelyet Isten az utolsó időkben bocsát a földre, mert az teljesen romlott, és visszautasította a Jézus Krisztusban felkínált kegyelmet (Dán 12,1; Mt 24,21).
NYUGALOM.
A Biblia gyakori szava; Isten az ÓSZ-ben a szombatot jelölte meg a nyugalom napjául (2Móz 16,23; 31,15); a földnek is pihennie kellett minden hetedik évben, amikor nem volt szabad megművelni (3Móz 25,4); Isten nyugalmat ígér azoknak, akik Benne bíznak (Mt 11,28; Zsid 4).
NYUGAT.
Kelettel szembeállítva nagy távolságok kiábrázolására szolgál képletesen (Zsolt 103,12).
NYÚL (emlősállat).
Tulajdonképpen nem Palesztina a hazája. Legalább két fajtája él ot