Bibliakereső

F


FA.

Palesztina a régi időkben gazdagabb volt erdőkben, mint ma. Megállapították, hogy több mint 25 fajta fája volt; olyanok is, amelyeket a pogányok bálványként tiszteltek: Az izráelitáknak tilos volt az Istennek szentelt oltár közelébe fát ültetni (5Móz 16,21).

FAGY.

Ez a természeti jelenség télen csak a legmagasabb hegyeken fordult elő Izráelben (Jób 37,9; 38,29).

FAHÉJ.

Lásd: NÖVÉNYEK.

FAL.

Egész Keleten a házakat égetett agyagtéglából építették; terméskövet alig használtak. A régi városokat mind hatalmas fal vette körül; igazság és erő (Jer 15,20), valamint védelem, szabadulás és üdvösség (Ézs 26,1) jelképe is.

FALAT.

Kenyérdarab, amelyet közös edényben levő mártásba vagy más folyékony eledelbe mártanak (Ruth 2,14; Péld 2,14; Péld 17,1; Jn 13,26).

FALTÖRŐ KOS.

Lásd: HÁBORÚ.

FALU.

A megerősített városok körül rendszerint kis települések csoportosultak, ezek lakói háború idején a városba menekültek.

FÁNUEL (Isten színe v. megjelenése).

Anna (1) prófétaasszony apja (Lk 2,36).

FÁRAÓ (nap, napsütés; bíró; pásztor; király; nagy ház).

Az egyiptomi uralkodók címe; a történetírók szerint 26 önálló fáraó-dinasztia volt, a Kr. e. 3400-ban élt Menestől a Kr. e. 525-ben a perzsáktól elszenvedett vereségig, amikor III. Psammetih uralkodott. A fáraók születésükkor kapták meg tulajdonnevüket; Nékó fáraó, Ofra fáraó stb. Az ÓSZ-ben szereplő fáraók:

  1. Ábrahám kortársa (1Móz 12,10-20);
  2. József történetével kapcsolatos fáraók (1Móz 39,1; 40,2kk.; 45,16-21; 47,1-11);
  3. Fáraók, akik elnyomták Izráelt (2Móz 1-15);
  4. Méred apósa (1Krón 4,18);
  5. I. Sesonk (Sésák) fáraó (Kr. e. 945-924), aki Salamon korában uralkodott (1Kir 3,1; 9,16.24; 11,1);
  6. Sénahérib kortársa (2Kir 18,21; Ézs 36,6);
  7. Nékó fáraó (2Kir 23,29-35);
  8. Ofra fáraó (Jer 44,30).

FÁRES.

Lásd: PÉREC.

FARIZEUSOK (elkülönült, elzárkózó; elválasztó).

Kiemelkedően kegyes férfiak zárt csoportja a zsidók közt Jézus idejében, akik szembefordultak Jézussal és tanításával; elhatározták Jézus halálát (Mt 12,14); Jézus élesen rendreutasította őket (Mt 23). A farizeusok jellemző tanításai: hit az írásban és szájhagyományban fennmaradt törvényben, a test feltámadásában, a szellemi világ létezésében, a lélek halhatatlanságában, az emberek eleve elrendeltségében, a cselekedetek alapján történő eljövendő jutalmazásban, ill. büntetésben (Mt 9,11-14; 12,1-8; 16,1-12; 23; Lk 11,37-44; ApCsel 15,5; 23,6-8).

FARKAS.

  1. Képes értelemben istenteleneket (Ez 22,27; Mt 10,16) és tévtanítókat (Mt 7,15; ApCsel 20,29) jelent.
  2. Ez a vadállat Palesztinában ma már nem található, noha az ókorban még nagy számban fordult elő.

FÁTYOL.

Áttetsző kendő a nők arca előtt, hogy eltakarja, ill. hogy a nap és a por ellen védje (1Móz 24,65; 1Kor 11,4-16).

FATTYÚ (vérfertőzés gyermeke).

A fattyúk és leszármazottaik, egészen a tizedik nemzedékig, ki voltak zárva Isten gyülekezetéből (5Móz 23,2); nem tarthattak igényt az atyai gondviselésre, valamint a jog szerinti gyermekeket megillető többi előjogokra és neveltetésre.

FAZÉK.

Használati tárgy, fémből, cserépből vagy égetett agyagból, folyadékok vagy egyéb anyag tárolására (2Kir 4,38).

FAZEKAS.

Lásd: MESTERSÉGEK.

FAZEKAS MEZEJE.

Az a földdarab, amelyet a jeruzsálemi főpapok Júdásnak (6) Jézus elárulásáért kifizettek, s később az általa visszahozott pénzen temetőül vásároltak az idegenek számára (Mt 27,7).

FAZEKASOK KAPUJA.

Jeruzsálem egyik városkapuja (Jer 19,2).

FÉBÉ (tiszta, világos, sugárzó).

A kenkréabeli gyülekezet diakonisszája, akit Pál szeretettel ajánl a római gyülekezetnek; ő vitte a levelét is Rómába (Róm 16,1-2).

FECSKE.

Lásd: MADARAK.

FEDDHETETLEN.

Lásd: TÖKÉLETES.

FEGYVEREK.

Az izráeliták támadó fegyverei: kard (2Móz 17,13; 1Sám 25,13); bot, mely egyik végén vassal volt megerősítve (Zsolt 23,4); parittya (1Sám 17,40.49; 2Kir 3,25); íj és nyílvessző (2Sám 22,35); kopja, dárda, lándzsa, hajítódárda (Józs 8,18; Bír 5,8).
Védekező fegyverek: pajzs (
Bír 5,8; Ef 6,16); sisak (1Sám 17,5); mellvért (1Sám 17,5.38); lábvért (1Sám 17,6); öv (2Sám 20,8).

FEGYVERES HÁZ.

Fegyverek és értékes eszközök tárháza (Neh 3,19; 4,4).

FEGYVERHORDOZÓ.

Aki egy tiszt vagy király fegyvereit hordozta, és az életét védelmezte (Bír 9,54; 1Sám 31,4; 2Sám 23,37).

FEJ.

Előfordul szó szerinti értelemben, de különböző átvitt értelmezésben is (Ézs 7,8; 9,14-15; Ez 9,10; Ef 5,23).

FEJ BEFEDÉSE.

Lásd: BEFEDÉSE A FEJNEK.

FEJDÍSZ.

Lásd: SÜVEG.

FEJEDELEM, FEJEDELEMASSZONY.

Magas állású vezető személyiség, akinek tekintélye és teljhatalma van; a fejedelemasszony egy ilyen főember vagy király leánya vagy felesége. Fejedelem lehet egy család vagy törzs feje, uralkodó, kormányzó, főtisztviselő vagy egy király leszármazottja (4Móz 22,8; 1Sám 18,30); lehet szellemi vezető is (Ézs 9,6) vagy (az ördögök) a démonok uralkodója (Mt 9,34).

FEJEDELEMSÉGEK.

  1. Uralkodók (Ef 1,21; Tit 3,1).
  2. Hatalmas angyalok vagy démonok rendje (Róm 8,38; Ef 6,12).

FEJSZE.

Házi szerszám (1Kir 6,7; Jer 10,3).

FEKÉLY.

Lásd: BETEGSÉGEK.

FELAJÁNLÁS.

Lásd: ÁLDOZATOK.

FELBOSSZANTÁS.

Lásd: HARAGRA INGERLÉS.

FELEBARÁT.

Az 5-10. parancsolatok a felebarátaink iránti kötelességeinkkel foglalkoznak. Az ÓSZ-ben olyasvalakit jelent, aki a közelben lakik, aki Izráel törzséhez tartozik (2Móz 20,16-17).
Az ÚSZ szerint minden ember, akivel találkozom, vagy akivel dolgom akad (
Lk 10,25-37). Mindkét testamentum tanítja. Szeresd felebarátodat, mint magadat (3Móz 19,18; Mt 19,19).

FÉLELEM.

Lehet valami bekövetkezendő rossz előérzete, vagy egy igazságos hatalomtól való tartás. A tanítványok féltek, amikor látták Jézust a vízen járni, és azt gondolták, hogy kísértet (Mt 14,26).
Az ember félelme döntő szerepet játszik az ÓSZ és ÚSZ Isten-jelenéseiben is (
2Móz 3,6; 19,16; Ézs 6,5; Jel 1,17). "Az Úrnak félelme" (Péld 19,23) az Isten iránti helyes magatartás, melynek meghatározója a félő tisztelet.

FELEMELT ÁLDOZAT.

Lásd: ÁLDOZAT.

FELEMELNI ÉS MEGLÓBÁLNI.

Lásd: ÁLDOZAT.

FELEMELT LAPOCKA.

Lásd: ÁLDOZAT.

FELHÁZ.

Valamely ház falának tetejére vagy padlásterébe épített szoba (1Kir 17,19; 1Krón 28,11); egy ilyen szobában tartotta Jézus az utolsó vacsorát tanítványaival (Lk 22,12; Mk 14,15); a tanítványok is "felház"-ban várták a Szent Szellem kitöltetését (ApCsel 1,13).

FELHŐ.

A legtöbb igehelyen átvitt vagy jelképes értelemben fordul elő. Utal a közelgő veszedelemre (Ézs 44,22), sorscsapásra (Ez 30,3), titokra (Jób 3,5) és Isten jelenlétére (Ézs 19,1).

FELHŐ- ÉS TŰZOSZLOP.

Amikor Izráel kivonult Egyiptomból, Isten nappal felhő-, éjjel tűzoszloppal vezette népét a pusztában (2Móz 13,21-22); mikor Isten Mózessel beszélt, a felhő a tábor előtt elhelyezett szent sátorra ereszkedett alá (2Móz 33,7-11); a felhő- és tűzoszlop Isten jelenlétének látható jelei voltak. Az ÚSZ-ben a Szent Szellem vezetését jelképezik.

FELIRAT.

  1. Pénzérméken lévő írás (Mt 22,20).
  2. A keresztre erősített táblán olvasható szavak, amelyek közölték, milyen bűncselekmény alapján ítélték az illetőt halálra (Mt 27,37; Mk 15,26; Lk 23,38; Jn 19,19-20).

FÉLIX (lat.: a szerencsés).

52-60-ig Júdea római helytartója; második felesége Druzilla, I. Heródes Agrippa leánya volt. Hivatali ideje alatt került Pál fogságba (ApCsel 23,24-24,27).

FELLEBBEZÉS.

Lásd: APELLÁLÁS és BÍRÓSÁGI FELLEBBEZÉS.

FELTÁMADÁS.

Meghalt ember új életre való feltámadása; a Biblia nem beszél a lélek elvont halhatatlanságáról, hanem az egységes test-lélek-szellem ember megváltását tanítja; ÓSZ-i igehelyek a feltámadásról: Ézs 25,8; 26,19; Jób 14,13-15; Dán 12,2; Zsolt 16,9-11; ÚSZ-i igehelyek: Jn 5,25.28-29; ApCsel 24,15; 1Thessz 4,16-17; 1Kor 15; Jel 20,12-13stb. Jézus Krisztus volt a feltámadás zsengéje (1Kor 15); valamennyi újonnan született ember Vele együtt feltámad, és megjelenik az Ő ítélőszéke előtt (2Kor 5,10); a feltámadott test szellemi, romolhatatlan, megfelel az Istennél való új létezésmódnak, ugyanakkor személyében felismerhető, de nincs alávetve a tér és idő korlátainak (Lk 24; Jn 20).

FELTÁMADÁS, KRISZTUSÉ.

Az evangélium szíve; az ÚSZ tartalmilag inkább a feltámadás, mint a kereszt köré csoportosítja mondanivalóját. Jézus tanításában azonban az Ő feltámadása soha sincs elválasztva a kereszttől; a két esemény együtt képezi Krisztus megváltói művét (Mt 16,21; 20,18-19; Mk 8,31; 9,31; 10,33-34; Lk 24,26; Jn 10,17-18); az apostoli igehirdetésben Jézus feltámadása az Ő valódi istenfiúságának és Messiás voltának bizonyítékául szolgált (ApCsel 2,22-36; 3,12-18; 4,10; 5,29-32; 10,39-43; 13,29-37; 17,23-31); feltámadásakor Jézus Krisztus mint Isten Fia jelent meg hatalommal (Róm 1,4); ezáltal lett Gyülekezetének élő fejévé (Ef 1,19-22) és a világmindenség Urává (Fil 2,9-11).
Feltámadása és mennybemenetele után kezdte el szolgálatát, mint mennyei Főpapunk (
Róm 8,34); a feltámadás szükséges része a megváltás egész folyamatának, záloga annak, hogy az élet folytatódik a halál után (Jn 11,25-26; 14,16), ugyanakkor bizonyíték az eljövendő ítéletről (ApCsel 17,31); a feltámadást nem szabad úgy elképzelnünk, mintha Jézusnak csak a lelke vagy az emberek előtt képviselt alapelvei éltek volna tovább. Ez történelmi esemény, azaz Jézus újra megjelent testben, azonban elváltozott, romolhatatlan testben, amelyen nem uralkodott többé a betegség és a halál.

FÉMEK.

Lásd: ÁSVÁNYOK.

FENICIA.

Lásd: FÖNÍCIA.

FÉNIX (FŐNIX) (pálma, datolyapálma; bíborvörös).

Város Kréta szigetének déli partján (ApCsel 27,12).

FENYÍTÉS.

A szó kétféle jelentésben fordul elő:

  1. büntetés (Jer 30,14);
  2. nevelés (Zsid 12,8; 2Tim 3,16).

FENYŐ.

Lásd: NÖVÉNYEK.

FÉREG.

Puhatestű, kúszó állat (2Móz 16,24; ApCsel 12,23), jelképesen az ember jelentéktelen voltát ábrázolja Istennel szemben (Jób 25,6; Ézs 41,14).

FÉRJ.

Lásd: HÁZASSÁG.

FÉRJHEZ ADOTT.

A helyreállított Izráel jelzője (Ézs 62,4).

FESTÉSE A SZEMNEK.

Már az ókorban szokás volt a szemhéjak kifestése, hogy a női arc szépsége még jobban érvényesülhessen (Jer 4,30; Ez 23,40).

FESTŐ.

Lásd: MESTERSÉGEK.

FESTUS.

Lásd: PORCIUS FESTUS.

FIASTYÚK.

Csillagcsoport a Bika csillagképben (Jób 9,9; 38,31).

FIBESET (macskafej, macskaarc; macskaistennő [városa]).

Város Alsó-Egyiptomban (Ez 30,17).

FIGELLUS (menekülő).

Keresztyén férfi Ázsia tartományából, aki Pál apostolt cserben hagyta (2Tim 1,15).

FILADELFIA (testvérszeretet).

Város a kisázsiai Lídiában. Ott volt a Jel k.-ve hét gyülekezetének egyike (Jel 1,11; 3,7-13).

FILEMON (szerető, szeretetteljes).

Pálon keresztül megtért keresztyén férfi Kolosséban; hasonló nevű páli levél címzettje.

FILEMONHOZ ÍRT LEVÉL.

Pál első római fogságából írt levele, amelyet "Filemonnak, Appiának, Arkhippusnak és a házuknál lévő gyülekezetnek" címzett; a Filemontól megszökött rabszolga, Onésimus sorsával foglalkozik, aki Pál által hitre jutott a Krisztusban, és hitében megerősödött; Pál visszaküldi őt Filemonhoz, azzal a nyomatékos kéréssel, hogy gazdája bocsásson meg neki; Onésimus nyilván pénzt is lopott, mikor megszökött; Pál kéri Filemont, ne ragaszkodjék a pénz visszafizetéséhez, de ha mégis, akkor ő maga, Pál fogja kárát megtéríteni.

FILÉTUS (szeretetreméltó).

Tévtanító az efézusi gyülekezetben, aki azt állította, hogy a feltámadás már megtörtént (2Tim 2,17-18).

FILIPPI (Fülöp városa; a lovakat kedvelő városa).

Város Macedóniában; II. Fülöp (1), Nagy Sándor atyja alapította Kr. e. 358-ban; itt volt Kr. e. 42-ben a híres filippi csata, amely után a győztes Octavianus Macedóniát római tartománnyá tette; az első európai város, amelyben az evangéliumot hirdették (ApCsel 16).

FILIPPIBELIEKHEZ ÍRT LEVÉL.

Pál írta fogságában, valószínűleg Rómából, noha ezt kifejezetten nem említi; Pál megköszöni a gyülekezet ajándékát, amelyet Epafroditus által küldött neki, aki röviddel ezután súlyosan megbetegedett, s Pálnál ápolták és gyógyult meg; Pál most visszaküldi őt, és vele ezt a levelet a gyülekezethez; Pál egyetlen szóval sem bírálja a gyülekezetet; a levél alaptémája az öröm és a győzelmes hit. Felosztása:

  1. bevezető üdvözlet és hálaadás (1,1-11);
  2. az evangélium diadalmenete (1,12-20);
  3. munka és szenvedés Krisztusért (1,21-30);
  4. intés alázatra (2,1-13);
  5. intés keresztyén életfolytatásra (2,14-18);
  6. személyes megjegyzések, kivált Timóteussal és Epafroditussal kapcsolatban (2,19-30);
  7. óvás a tévtanítóktól (3,1-4,9);
  8. újbóli hálaadás (4,10-20);
  9. záróüdvözletek (4,21-22).

FILISZTEUSOK (idegen, vándor, kivándorolt).

Nép, amely az ÓSZ-i kor legnagyobb részében Palesztina ún. filiszteus-síkságán lakott (2Móz 15,14; Ézs 14,29.31; Jóel 3,4); területük északról délre Joppétól Gázáig terjedt, és öt nagy város volt rajta: Asdód, Gáza, Askalon, Gát és Ekron (Józs 13,3; 1Sám 6,17); Káftorból származnak (Jer 47,4; Ám 9,7), ami jelentheti Krétát vagy az Égei szigeteket; nem sémiták, talán árják, akik a bírák korában özönlöttek seregestől Palesztinába; végül egész Kánaán (2) ettől a Földközi-tenger partján húzódó keskeny sávtól nyerte a nevét, ahol a filiszteusok éltek: Palesztina; magukkal hozták a fémek földolgozásának ismeretét, amellyel az izráeliták csak Dávid idejében ismerkedtek meg, ezért uralkodtak a filiszteusok bizonyos vonatkozásban Izráel fölött egész Dávid idejéig (Bír 13,1). A filiszteusok uralma alól több hős hozott szabadulást: Sámgár (Bír 3,31), Sámson (Bír 13-16) és Sámuel (1) (1Sám 7,1-14); Jónatán (2) is legyőzte őket (1Sám 14), Dávid pedig uralma alá hajtotta őket (1Sám 17-18); az ország kettészakadása után visszanyerték hatalmi helyzetüket (1Kir 15,27; 2Krón 21,16; 28,18); Szargon (Kr. e. 722-705) egy részüket fogságba vitte és országukban asszír helytartót hagyott hátra.

FILLÉR.

Lásd: PÉNZ.

FILOLÓGUS (a szavak, a beszéd barátja, tanult, beszédes).

Római keresztyén, akinek Pál köszöntését küldte (Róm 16,15).

FINEÁS (vasból v. ércből való száj; szócső, jóshely).

  1. Eleázár (1) fia, Áron unokája (2Móz 6,25; 1Krón 6,4.50; Ezsd 7,5), aki Isten parancsára megölte az izráelita Zimrit, aki Kozbival, a midiánita nővel paráználkodott (4Móz 25,6-15; Zsolt 106,30).
  2. Éli (1) fia, "hírhedt" pap (1Sám 1,3; 2,12-17.22-25.27-36; 3,11-13); fivérével, Hofnival együtt elesett a filiszteusokkal vívott ütközetben (1Sám 4).
  3. A fogságból Ezsdrással (3) hazatért Eleázár (5) nevű lévita atyja (Ezsd 8,33).

FIÚ (fiam).

  1. Férfi utód (2Kir 9,20; Mal 3,6).
  2. Egy bizonyos céh vagy hivatás vagy rend tagja (2Kir 2,3.5; Neh 3,8).
  3. Szellemi értelemben vett fiú (1Tim 1,18).
  4. Fiatalabb férfi megszólítása (1Sám 3,6).
  5. Akit örökbe fogadtak (2Móz 2,10).
  6. Egy hely lakói (JSir 4,2).
  7. Valaki, aki másokkal azonos tulajdonságokkal rendelkezik (Lk 10,6).
  8. Egyedülálló értelemben Krisztusnak az Atyához való viszonya.

FIÚTESTVÉR, FIVÉR, ATYAFI.

  1. Legközelebbi rokon, ugyanazoknak a szülőknek (1Móz 27,6), ugyanannak az apának (1Móz 28,2) vagy ugyanannak az anyának (Bír 8,19) fia.
  2. Aki ugyanabból az országból vagy népből származik (2Móz 2,11; ApCsel 3,22).
  3. Aki ugyanahhoz a törzshöz tartozik (2Sám 19,12).
  4. Szövetséges társ (Ám 1,9).
  5. Aki rokon néphez tartozik (4Móz 20,14).
  6. Aki ugyanazt a tisztséget viseli (Ezsd 3,2).
  7. Akinek ugyanaz a rangja vagy állása (1Kir 9,13).
  8. Általában minden ember (Mt 7,3-5; Zsid 2,17).
  9. Akit kiváltképpen szeretünk (2Sám 1,26).

FLÉGON (égő, buzgó, sugárzó).

Római keresztyén, akinek Pál köszöntését küldi (Róm 16,14).

FOG.

A Biblia emberek és állatok fogait említi (4Móz 11,33; 5Móz 32,24); képes értelemben is használatos, pl. fogak tisztasága: éhséget jelent (Ám 4,6), egyéb igehelyek: Jób 16,9; Zsolt 58,7; JSir 2,16.

FOGADALOM (FOGADÁS).

Önként tett ígéret Istennek valamely szolgálat elvégzésére, vagy valami Neki tetsző és Őt dicsőítő dolog végrehajtására, hálából a vett jótéteményért vagy annak reményében (1Móz 28,20-22; 3Móz 27,2.8; 4Móz 30,3; Bír 11,30); vagy ígéret valamitől való tartózkodásra; Jézus ellene fordult a fogadalmakkal való visszaélésnek (Mt 15,4-6; Mk 7,10-13).

FOGCSIKORGATÁS.

A fogakat összeharapni a harag (Jób 16,9), gyűlölet (Zsolt 37,12) vagy kétségbeesés (Zsolt 112,10) jeleként. Az ÚSZ-ben inkább félelem és kudarc, mint harag kifejezője (Mt 8,12; 13,42.50; 25,30).

FOGLALKOZÁSOK.

Lásd: MESTERSÉGEK.

FOGÓ.

Szerszám olyasminek a megragadására, amit kézzel nem lehet megfogni (Ézs 6,6).

FOGOLY (madár).

Lásd: MADARAK.

FOGSÁG.

Ez a fogalom Izráel tíz törzsének Kr. e. 722-ben, Júda törzsének pedig Kr. e. 586-ban kezdődő fogságára vonatkozik. Mindkettő több szakaszban ment végbe. Tiglát-Pilnéser (2Kir 15,29; 1Krón 5,26) és Salmanassár (2Kir 17,3.5) Izráel ellen vezetett egész sor hadjárata után II. Szargon (2Kir 17,6-7) vitte a tíz törzset asszír fogságba. Esárhaddon és Asszurbanipál Samária tartományába Asszíria keleti részéből telepített néhány meghódított törzset (Ezsd 4,2.9.10).
A déli országot az újbabilóniai király, Nabukodonozor győzte le néhány év alatt, és vitte fogságba. Kr. e. 605-ben a nemesség néhány tagját deportáltatta Babilonba, ezek között volt Dániel (3) próféta is (
2Krón 36,2-7; Dán 1,1-6); 597-ben elhurcolta Joákin királyt és ezreket a nemességből s Jeruzsálem vezető rétegéből (2Kir 24,14-16); ezek között volt Ezékiel próféta. Kr. e. 486-ban Nabukodonozor lerombolta Jeruzsálemet, és lakosait Babilonba hurcolta, csak a föld népének legszegényebbjeit hagyta ott (2Kir 25,2-21). Öt évvel később egy további csoportot vitetett Babilonba. Ezsdrás (3) és Nehémiás (3) írták le a foglyok visszatérését, amely Kr. e. 538-ban kezdődött, miután Círus perzsa király, aki egy évvel korábban meghódította Babilont és megdöntötte az újbabiloni uralmat, megengedte a zsidóknak, hogy hazájukba visszatérjenek (Ezsd 1,1-4). Zorobábel vezetésével 43.000 zsidó élt ezzel a lehetőséggel (Ezsd 2,64). Kr. e. 458-ban további 1800 izráelita tért haza Ezsdrással.

FOKHAGYMA.

Lásd: NÖVÉNYEK.

FOLYAM (FOLYÓVÍZ).

Nagy folyó (1Móz 2,10-14); a Nílus (1Móz 41,1; 2Kir 19,24); képes értelemben: emberi könnyek (Zsolt 119,136), a jó vagy gonosz eláradása (Jób 20,17; Ézs 43,2).

FOLYOSÓ.

Az új templom része Ezékiel látomásában (Ez 41,16; 42,3.5).

FORRÁS.

Az a hely, ahol üdítő, tiszta víz bugyog elő a földből; kiváltképpen értékes az esőben szegény, olyan száraz országban, mint Palesztina (5Móz 8,7); átvitt értelemben az örök élet jelképe (Jn 4,14; Jel 21,6).

FORRÁS KAPUJA.

Kapu Jeruzsálemen belül (Neh 2,14; 3,15; 12,37).

FORRASZTÁS.

Az az eljárás, amelynek segítségével különböző fémrészeket összekapcsolnak (Ézs 41,7).

FORTUNÁTUSZ (szerencsés).

Korintusi keresztyén; Pál apostol barátja és munkatársa (1Kor 16,17).

FÖLD.

Ez a szó különböző jelentésekben fordul elő: alapanyag (1Móz 2,7); ország vagy terület (1Móz 28,15); az egész földkerekség (1Móz 12,3); a világ lakói (1Móz 6,11).

FÖLDKÖZI-TENGER.

A Bibliában "a tenger" (4Móz 13,30), "a nagy tenger" (Józs 1,4), "a nyugati tenger" (5Móz 11,24), "a túlsó tenger" (5Móz 34,2) és a "filiszteusok tengere" (2Móz 23,31) néven szerepel.

FÖLDMŰVES.

Olyan valaki, aki vagy saját, vagy bérelt földet munkál meg. Lásd még: FOGLALKOZÁSOK.

FÖLDRENGÉS.

A Biblia a következő igehelyeken szól földrengésről: 1Kir 19,11; Ám 1,1; Zak 14,5; Mt 28,2; ApCsel 16,26; átvitt értelemben is van róla szó; ilyenkor legtöbbször Isten ítéletét jelképezi (Bír 5,4; Zsolt 77,19; Ézs 29,6).

FÖNÍCIA (pálmák országa; bíbor, bíborvörös, karmazsin).

Ország a Földközi-tenger partja mentén, mintegy: 180 km hosszan terjed Arvad (vagy Arados)-tól egészen Dórig, közvetlenül a Kármeltől (1) délre; sémita neve Kánaán (2) volt; a Fönícia név görög szóból származik, ami kb. annyit jelent, mint "sötétvörös", talán azért, mert a föníciaiak fedezték fel a bíborpiros színű festéket, amelyet a bíborcsigából nyertek; a föníciaiak sémiták voltak, akik a Kr. e. második évezred egyik nagy népvándorlása során Mezopotámiából jöttek ide. Híres tengeri utazók lettek, gyarmatokat alapítottak Kartágóban és Hispániában; egészen a Brit-szigetekig is eljutottak; híres hajóépítők (Ez 27,9) és ácsmesterek (1Kir 5,6); leghíresebb városaik Tírusz és Szidón (1) voltak; vallásuk politeista és kicsapongó jellegű, ez Jézabel által Izráelbe is utat talált (1Kir 16,31; 18,19); egyik föníciai király, Hírám (1) baráti kapcsolatban állt Dáviddal és Salamonnal (2Sám 5,11; 1Kir 5,1-12; 2Krón 2,3-16); hasonló nevű férfi (2) segített Salamonnak a templomépítésnél (1Kir 7,13-47; 2Krón 2,13-14); ezen a vidéken gyógyította meg Jézus egy szíró-föníciai asszony leányát (Mk 7,24-30); Pál idevaló keresztyéneket látogatott meg (ApCsel 15,3; 21,2-7).

FŐPAP.

Lásd: PAP.

FÖVENY (homok).

A sivatagokban és a tengerpartokon fordul elő nagy mennyiségben; jelképe a nagy számoknak és távolságoknak (1Móz 22,17; Jer 33,22; 1Kir 4,29), súlyoknak (Jób 6,3) és az állhatatlanságnak (Mt 7,26).

FRÍGIA (szárazság, aszály).

Tartomány Kisázsia délnyugati részén, amely egykor magában foglalta Kisázsia nagy részét; Kr. e. 133-ban a rómaiak elfoglalták; Pál a második és harmadik missziói útja alkalmából hirdette ott az evangéliumot (ApCsel 16,6; 18,23).

FRIGYLÁDA.

A szent sátor, ill. a templom "szentek szentjé"-ben levő láda, amelyben a törvény kőtábláit őrizték; fából és aranyból készült; arany fedelét a kegyelem királyi székének vagy az engesztelés fedelének nevezték. Karikákba dugott rudakon hordozták. Az aranyborjú összetörése után készítették (5Móz 10,1).
A törvénytáblák mellett később tartalmazta a törvény könyvét is (
5Móz 31,26), emlékeztetőül mannát (2Móz 16,33) és Áron kivirágzott vesszejét (4Móz 17,10). Az izráeliták magukkal vitték a ládát a pusztai vándorlásukban. Különböző helyeken őrizték, míg végül Dávid Jeruzsálembe vitte. Az izráeliták számára Isten közelségének és jelenlétének jelképe volt. Hogy mi lett belőle a templom Kr. e. 586-ban történt lerombolása után, azt a mai napig sem tudjuk. "Bizonyság ládájá"-nak (2Móz 25,16.22) és "Isten ládájá"-nak (1Sám 3,3) is nevezték.

FÚJTATÓ.

Állatbőrből készült eszköz, amely a tűz felszítására szolgál a kovácsoknál (Jer 6,29).

FUNDAMENTUM.

Olyan alap vagy fal, amelyre az egész épület felépül. Átvitt értelemben is használatos, pl. a hit (1Kor 3,10-12) vagy a gyülekezet alapja (Ef 2,20).

FUVOLA.

Lásd: ZENE.

FŰ.

Általános megnevezés sokféle zöld növényre (1Móz 1,11-12; Mt 6,30), beleértve a gyomot is. A test mulandóságának, illetve az ember megromlott természetének jelképe (1Pt 1,24).
Lásd még: NÖVÉNYEK (keserű füvek).

FÜGE.

Lásd: NÖVÉNYEK.

FÜL.

A felszentelés jeleként a papoknak vérrel kenték meg a jobb fülcimpájukat (2Móz 29,20; 3Móz 8,24); ugyanezt tették a poklosokkal, ha azok meggyógyultak, hogy így legyenek ismét kultikusan tiszták. Ha egy rabszolga fülét átfúrták, ez önként vállalt egész életre szóló szolgaságot jelentett (2Móz 21,6; 5Móz 15,17).

(FÜLÖN) FÜGGŐ.

Karika, amelyet férfiak és nők az orrukban vagy a fülükben viseltek (1Móz 24,47; Ézs 3,22; Ez 16,12).

FÜLÖP (aki a lovakat kedveli).

  1. Macedón király, Nagy Sándor atyja, a macedóniai Filippi város alapítója.
  2. Heródes Fülöp, Nagy Heródes fia, Heródiás első férje (Mt 14,3; Mk 6,17; Lk 3,19).
  3. II. Heródes Fülöp, Nagy Heródes másik fia, Batánea, Trachonitis, Gaulanitis és Jamnia egyes részeinek negyedesfejedelme; a legkülönb a Heródesek közt (Lk 3,1).
    Lásd még: HERÓDES (4).
  4. Apostol, Betsaidából (1) való, András és Péter városából (Jn 1,45); kétségkívül először Keresztelő János tanítványa (Jn 1,44); barátját, Nátánaelt Jézushoz vezette (Jn 1,46); Jézus apostolának hívta el (Mt 10,3; Mk 3,18; Lk 6,14); az ötezrek megvendégelésénél Jézus próbára tette hitét (Jn 6,5-6); görögöket vitt Jézushoz (Jn 12,20-23); kérte Jézust, hogy mutassa meg a mennyei Atyát (Jn 14,8-12); a többi 120 tanítvánnyal együtt ő is várta pünkösdkor a Szent Szellem kitöltetését a jeruzsálemi felházban (ApCsel 1,13).
  5. Evangélista, egyike a jeruzsálemi gyülekezet választott hét diakónusának, akik a szegényeket gondozták (ApCsel 6,5); hellénista; görögül beszélő zsidó; hirdette az igét Samáriában (ApCsel 8); általa jutott hitre Jézus Krisztusban a szerecsen főkamarás (ApCsel 8,26-40); Pál nála lakott Cézáreában, ahol Fülöp négy hajadon leányával élt együtt, akik prófétanők voltak (ApCsel 21,8-9).

FÜRDŐ.

Testi tisztaságot és felüdülést célzó fürdő a Bibliában alig fordul elő; a legtöbb helyen csupán egy-egy testrész megmosásáról van szó. A fürdőnek inkább csak kultikus-rituális jelentősége volt, és a kultikus tisztátalanságtól való megtisztulásra szolgált.

FŰRÉSZ.

Az ókorban a fűrészek tűzkőből, bronzból vagy vasból készültek; nemcsak fát, hanem követ is fűrészeltek velük (1Kir 7,9).

FÜRJ.

Lásd: MADARAK.

FÜSTÖLŐSZER.

Különböző fűszerekből álló keverék a tömjénezéshez a jó illatú áldozatnál (2Móz 30,35).

FŰSZER(SZÁM).

Jó illatú növényekből nyert termék, testápolásra, holtak bebalzsamozására, magas állású vagy tisztelt személyek felkenésére, orvosi vagy vallásos célra, ételek ízesítésére (1Móz 37,25; 43,11; Énekek 4,14; Mk 16,1; Jn 19,39-40).

FŰZFA.

Kiváltképpen patakok és vizek mentén előforduló fa; Palesztinában több faja élt; jelképe mind az örömnek (3Móz 23,40), mind a fájdalomnak (Zsolt 137,2).

FŰZFÁK PATAKJA.

Patak Moáb határán (Ézs 15,7).

Az weboldalra érkezőkhöz

Vitatkozni pedig senkivel nem fogunk.

Mindenkinek megadatott a lehetőség, hogy bizonyságot nyerjen szavaink hitelességére.
Aki bizonyságot nyer róla, az nem fog vitatkozni. Aki pedig nem, azzal meg nincs miről vitatkozni. Kérdezed, hogyan nyerhetsz bizonyságot?

Fordulj a legilletékesebbhez...ISTENHEZ.

 

 

 

Belépés

Látogatottság

  • Oldalletöltés: 5,011,173
  • Egyéni látogatók: 68,367
  • Regisztrált felhasználók: 45,552
  • Vendég: 55,883
  • Blocked Users: 0
  • Visitors:
    • Today: 164
    • This week: 1931
    • This month: 2458
    • This year: 24331

Friss blogbejegyzések