DABBASET (tevepúp, hájtömeg; méhkas, méz).
Város Zebulon területének nyugati határán (Józs 19,11).
DABERÁT (DOBRÁT) (legelő).
Lévitaváros Issakár területén (Józs 19,12; 1Krón 6,72).
DAGANAT.
Lásd: BETEGSÉGEK.
DÁGÓN (hal).
Pogány istenség, haltesttel, emberi fejjel és kézzel. Valószínűleg a földművelés istensége; Mezopotámiában és Kánaánban tisztelték; temploma volt Asdódban (1Sám 5,1-7), Gázában (Bír 16,21-30) és más városokban; Gázában levő templomát Sámson összedöntötte, miközben maga is életét vesztette (Bír 16,30).
DAL.
Az éneklés jelentős szerepet játszott Izráel vallásában, kultuszában és népi életében (2Móz 15; Zsoltárok könyve), hasonlóképpen az ősgyülekezetben is (Ef 5,19; Kol 3,16).
DALMÁCIA (csalárdság országa, megtévesztő fáklya; cél nélküli izzás; hiábavaló fény).
Tartomány az Adriai tenger északkeleti partvidékén, "Illíriá"-nak is nevezték (Róm 15,19; 2Tim 4,10).
DALMÁNUTA (haltorony; a környékhez tartozó).
Falu a Genezáret-tó nyugati partján, Magdalával határos (Mt 15,39; Mk 8,10).
DALPON (birtokló úr; a kiöntött, az eleső).
Hámán fia, akit a zsidók megöltek (Eszt 9,7).
DAMARIS (antilop, gazella; feleség, szerető).
Athéni asszony, aki Pál által jutott hitre (ApCsel 17,34).
DAMASZKUSZ (tevékenység, serénység).
Régi város Szíriában, több, mint 4000 éves, 600 m-rel a tengerszint felett, az Antilibanon hegység keleti lejtőjén, a Párpár és Abana folyók öntözik (2Kir 5,12). A bibliai időkben jelentős szerepet játszott. Dávid elfoglalta (2Sám 8,5-6; 1Krón 18,3-6). Következő uralkodói fontos szerepet játszottak Izráel és Júda történetében: Rézon (1Kir 11,23-25), I. Benhadád (1Kir 15,16-21). Hazáel (2Kir 8,15; 13,22-25), II. Benhadád (2Kir 13,24-25). Az ÚSZ-i korban Damaszkusz arab befolyás alatt állt, és Aretás király uralkodott benne (2Kor 11,32). Pál ennek a városnak a határában tért meg (ApCsel 9,1-18) és hirdette ott az evangéliumot (ApCsel 9,22). A várost 623-ban a mohamedánok elfoglalták, és az iszlám egyik központjává tették.
DÁN (bíró).
- Palesztina legészakibb városa; eredeti neve "Lesem" vagy "Lais" (1) (Józs 19,47; Bír 18,29).
A Dán törzsbeliek elfoglalták és a "Dán" nevet adták neki (Bír 18). "Dántól Beérsebá"-ig egész Palesztinát jelenti (Bír 20,1; 1Sám 3,20).
- Izráel egyik törzse, amely Jákób ötödik fiától származik, és amelyről Izráel egyik része a nevét kapta. A Dán törzsbeliek Júda és a Földközi-tenger közti területet nyerték osztályrészül, amelyet a filiszteusok tartottak megszállva; mivel nem tudták a filiszteusokat legyőzni, kénytelenek voltak észak felé kitérni, és elfoglalták Lesemet (Laist). Sámson Dán törzséből származott (Bír 13,2.24). Jeroboám aranyborjút állított fel Dánban (1Kir 12,25-33).
DÁNIEL (Isten a bírám; Isten bírója).
- Dávid második fia (1Krón 3,1); a 2Sám 3,3"Kileáb"-nak nevezi.
- Pap, aki Nehémiással (3) együtt megpecsételte a szövetséget (Ezsd 8,2; Neh 10,6).
- Júdából származó próféta, Dániel könyvének szerzője; Nabukodonozor Kr. e. 605-ben több tússzal együtt Babilonba hurcolta, ahol a "Baltazár" nevet nyerte, és Nabukodonozor, Belsazár, a méd Dárius (1) és Círus királyok alatt fontos tisztségeket töltött be. Életének utolsó fontos eseménye, amelyről tudunk, Círus harmadik esztendejében történt, amikor látomása volt a világtörténelmi eseményekről és az utolsó ítéletről (Dán 10,1-12,4).
DÁNIEL KÖNYVE.
A Biblia prófétai könyve, amely a héber ÓSZ-ben a "Ketubim" (iratok) csoportjában szerepel. Míg egyrészt Dánielnek (3) megvolt a prófétálás kegyelmi ajándéka (Mt 24,15), másrészt külső helyzetét tekintve kormányzati főtisztviselő volt. Könyve apokaliptikus vonásokat mutat, és kitűnik szimbólumokban gazdag nyelvével; ezért ez újra meg újra módot ad egymástól igen különböző magyarázatokra. Első fele (1-6) hat elbeszélést tartalmaz Dániel és barátai életéből: neveltetésük a királyi udvarban, Nabukodonozor király álmának megfejtése, a tüzes kemence kemény próbatétele, Nabukodonozor király megőrülésének bejelentése, a falon megjelenő titokzatos írás megfejtése és Dániel próbatétele az oroszlánok vermében. A könyv második fele (7-12) négy apokaliptikus látomást tartalmaz (utolsó időkre vonatkozó látomások), melyek megjövendölik az elkövetkezendő világtörténelmi eseményeket. Az ÚSZ-ben több utalást találunk Dániel könyvére (Mt 24,15; Lk 1,19.26; Zsid 11,33-34).
A 2,4b-7,28-ig terjedő részek arám nyelven vannak írva, a többi rész héberül. Dániel könyvének egyik célja az volt, hogy a babiloni száműzetésben élő izráelitákban új bizalmat támasszon Istenük iránt.
DÁN JÁÁN (Dán az erdőben).
Helység valószínűleg Dán területén, ahol többek között megszámláltatta a népet Dávid (2Sám 24,6).
DANNA (lapály, mély síkság; bírónő).
Város Júdában, valószínűleg Hebron (1) közelében (Józs 15,49).
DÁN TÁBORA.
- Hely Córá és Estaol között (Bír 13,25).
- Hely Kirját-Jeárimtól nyugatra (Bír 18,12).
DARA.
Lásd: DARDA.
DARDA (bölcsesség, megismerés gyöngye, tövisbokor).
"Dará"-nak is nevezi a Biblia. Máhol fia, bölcsességéről híres férfi Salamon idejében (1Kir 4,31; 1Krón 2,6).
DÁRIK.
Perzsa aranypénz, amely a babiloni fogságból való visszatérés után Palesztinában is forgalomban volt (Ezsd 2,69; Neh 7,70-72; 1 dárik = 8,36 g).
DÁRIUS (megtartó, győző, tulajdonos, király).
A méd és perzsa uralkodók általános tisztségneve.
- A méd Dárius (Gubaru) Ahasvérus fia (1) (Dán 6,1; 9,1) Círus által lett Babilónia uralkodója, úgy látszik azonban, csak rövid ideig volt uralmon (Dán 10,1; 11,1); kiváltképpen ismert Dániel könyvéből (6,1.6.9.25.28; 11,1).
- Dárius Hystapses; negyedik és legnagyobb perzsa uralkodó (Kr. e. 521-486); újjászervezte országa közigazgatását, tartományokra osztotta és határait is kibővítette. Nagy építkező, a görögök Kr. e. 490-ben a maratoni csatában legyőzték. Megerősítette Círus engedélyét, és támogatta a jeruzsálemi templom újjáépítését (Ezsd 4,5.24; 5,5-7; 6,1-12; Hag 1,1.15; 2,1.10; Zak 1,1.7; 7,1).
Kr. e. 486-ban halt meg; utóda Xerxes, Nagy Círus unokája.
- A perzsa Dárius; a perzsák utolsó királya (Kr. e. 336-330). Kr. e. 330-ban Nagy Sándor győzte le (Neh 12,22). Egyes tudósok azonosnak tartják II. Dáriussal (Nothus), aki Perzsia és Babilónia felett uralkodott (Kr. e. 423-408).
DARKÓN (szétszóratás; hordozó; sietős).
Salamon szolgája, akinek leszármazottai Zorobábellel együtt tértek vissza a babiloni fogságból (Ezsd 2,56; Neh 7,58).
DARU.
Lásd: MADARAK.
DÁTÁN (kút, forrás; erős, hatalmas; törvény, szokás, törvény szerint, vallásos).
Férfi Rúben törzséből, aki fivérével, Abirámmal (1) együtt fellázadt Mózes ellen (4Móz 16,1-35).
DÁVID (szeretett, szerető; összekötő, egyesítő; főember).
Izráel legnagyobb és legkedveltebb királya, életét 1Sám 16,1-1Kir 2,11-ben, továbbá 1Krón 11,29-ben és nagyon sok zsoltárban találjuk leírva. A betlehemi Isai legkisebb fiaként Kr. e. 1040-ben született Betlehemben (1) (2Sám 5,4; 1Sám 16,10-11); apja juhait őrizte (1Sám 16,11; 17,34-36); Sámuel (1) királlyá kente (1Sám 16,13); Saul (1) király előtt hárfázott (1Sám 16,18.23); megölte a filiszteusok erős bajnokát, Góliátot (1Sám 17,45-51); bensőséges barátság kötötte össze Jónatánnal (2), Saul fiával (1Sám 18,1-3); Saul féltékenységből megpróbálta megölni (1Sám 18,12-15.28-29; 19,1); ez arra kényszerítette, hogy bujdosó harcossá legyen (1Sám 19,11; 21,10); Gátba menekült, a filiszteusokhoz (1Sám 21); majd Adullám barlangjába (1Sám 22); Abjátár és még mások, akik Saullal elégedetlenek voltak, csatlakoztak hozzá (1Sám 22,2); Saul elkeseredetten üldözte (1Sám 23; Zsolt 7,5; 1Sám 26). Saul halála után Kr. e. 1010-ben Júda törzse Hebronban (1) királlyá választotta (2Sám 2-4); Kr. e. 1003-ban Izráel valamennyi törzse királyának ismerte el (2Sám 5,1-5; 1Krón 11,10; 12,38). A filiszteusok fölött aratott győzelme után (2Sám 5,18-25) elfoglalta Jeruzsálemet a jebuzeusoktól, és a várost Izráel szellemi központjává tette azzal, hogy a frigyládát odavitette (2Sám 6; 1Krón 13; 15,1-3); megszervezte az istentiszteletet (1Krón 15-16), minden oldalon kiterjesztette birodalma határait (2Sám 8; 10; 12,26-31); megtervezte a templom építését (2Sám 7; 1Krón 17; 22,7-10); gondjai és problémái voltak tulajdon családjában (2Sám 12-19; 1Kir 1); súlyosan vétkezett Betsábéval, egy más férfi feleségével (2Sám 11,1-12,23; Zsolt 51); harcolt a filiszteusok ellen (2Sám 21,15-22); végül Salamont rendelte utódjául (1Kir 1-2); meghalt negyven évi uralkodás után 70 éves korában (2Sám 5,4; 1Krón 29,27); 73 zsoltárt írt; Jézus őse (Mt 1,1; 22,41-45).
DÁVID VÁROSA.
- Jeruzsálem része, amelyet Dávid Kr. e. 1003-ban foglalt el; 750 m-rel a tenger színe fölött; eredetileg kananeus város (Ez 16,3).
Történetét visszafelé követni lehet egészen a Kr. e. 3. évezredig. Salamon tovább építette a várost a templom és más paloták körül, majd a későbbi királyok is tovább terjesztették (2Krón 32,4-5.30; 2Kir 20,20; Ézs 22,9-11).
- Betlehemnek (1), Dávid szülővárosának a neve (Lk 2,11).
DEBIR (hát, hátsó; a hátulsó helység; szónok, beszélő).
- Város Júdában, Hebrontól mintegy 15 km-nyire délnyugatra; Józsué foglalta el az anákitáktól (Józs 10,38-39; Bír 1,11); később lévitaváros lett (Józs 21,15; 1Krón 6,58).
Régi neve: "Kirját-Szanna" (Józs 15,49), ill. "Kirját-Széfer" (Józs 15,15).
- Eglon királya, akit Józsué Gibeonnál legyőzött (Józs 10,1-11).
- Város a Jordántól keletre, Gád területének határán (Józs 13,24-26).
- Helység a Jeruzsálemből Jerikóba vezető út mentén (Józs 15,7).
DEBORA (méh, darázs).
- Rebeka dajkája (1Móz 24,59; 35,8).
- Izráel bírája, prófétanő, aki arra unszolta Bárákot, hogy Sisera (1) ellen harcoljon (Bír 4,4-14); győzelmi éneket költött és énekelt (Bír 5).
DÉDÁN (mély, alacsony, lapály; lassan; csecsemő).
- Arab nép, amely Kústól (1) származik (1Móz 10,6-7); a Perzsa-öböl északnyugati részén lakott.
- Ábrahám unokája, második felesége, Keturá után (1Móz 25,3).
DEKALOG (tíz Ige).
A tízparancsolat, amelyet Isten a Sínai-hegyen adott Mózesnek (2Móz 20; 5Móz 5); kőtáblákra vésve (5Móz 4,13), amelyeket később a frigyládában helyeztek el (5Móz 10,2). Jézus elismerte a törvényt, és újonnan megerősítette azt (Mt 5,18; 22,40); Ő be is töltötte azt teljesen (Mt 5,17-48; 23,23).
DEKAPOLIS (Tízváros).
Tíz görög város szövetsége a Jordántól keletre, melyet a rómaiak alapítottak e terület elfoglalása után (Kr. e. 65); saját pénze, bírósága és katonasága volt; később még néhány város csatlakozott hozzá (Mk 7,31).
DÉKER (átfutás).
Salamon helytartójának az atyja (1Kir 4,7-9).
DÉL.
Lásd: IDŐ.
DELÁJA (Isten által megszabadított; Isten teremtette, az Úr a szabadító, a megváltó).
- Dávid leszármazottja (1Krón 3,24).
- A 23. papi rend feje Dávid idejében (1Krón 24,18).
- Istenfélő jeruzsálemi főember, aki megpróbálta Jeremiás (1) próféta tekercsét a megsemmisítéstől megmenteni (Jer 36,12.35).
- Egyik nemzetség őse, amely Zorobábellel tért vissza a babiloni fogságból, s amely nem tudta igazolni származását (Ezsd 2,60; Neh 7,62).
- Semája (23) hamis próféta atyja (Neh 6,10).
DÉLI FÖLD.
Héberül: "Negeb", közelebbi fekvését nem ismerjük, valahol Palesztina és Egyiptom közt terült el (1Móz 12,9; 13,1; 1Sám 27,8-12; 2Krón 28,18).
DELILA (a díszes, pompás; gyenge; epekedő, vágyódó; az éjszakai).
Filiszteus nő, aki Sámsont, a bírót romlásba csábította (Bír 16,4-20.
DÉMÁS (nép kedveltje, a nép férfia, a nép vezetője).
Pál munkatársa (Kol 4,14; Filem 24), aki később elhagyta őt (2Tim 4,10).
DEMETER (DEMETRIUS) (Demeter istennőhöz hasonló).
- Keresztyén férfi, akit János (2) dicsérőleg említ (3Jn 12).
- Efézusi ezüstműves, aki sok nehézséget okozott Pálnak (ApCsel 19,23-27).
DÉMONOK.
Gonosz szellemek (Mt 8,16; Lk 10,17-20); láthatatlanok, test nélküliek; birodalmat alkotnak (Ef 6,10-12); emberfölötti intelligenciával rendelkeznek, harcban állnak Istennel; rabul ejtik az embereket, és sok kárt okoznak bennük, mint pl. vakság (Mt 12,22), őrület (Lk 8,26-36), némaság (Mt 9,32-33) és öngyilkossági hajlam (Mk 9,22).
Két osztálya van a démonoknak: akik szabadon vannak (Ef 2,2; 6,11-12) és a mélységben elzártak (Lk 8,31; Jel 9,1-11; 20,1-3).
DÉNÁR.
Lásd: PÉNZ.
DENEVÉR.
Noha emlősállat, a Biblia a madarak közt említi (3Móz 11,19; 5Móz 14,18).
A tisztátalan állatok közé tartozik.
DERBÉ (borókabokor).
Város Likaónia délnyugati részén, Kisázsiában (ApCsel 14,6.20; 16,1; 20,4).
DERÉK.
A bordák és a csípő közti testrész. Ezen hordták az övet (2Móz 12,11; 2Kir 1,8) és erre erősítették a kardot (2Sám 20,8).
DÉUEL (ismerjétek meg az Istent; Isten tudja; Istenhez szólás).
Gádita férfi (4Móz 1,14; 7,47; 10,20); a 4Móz 2,14"Réuel"-nek (3) nevezi.
DEUTERONOMIUM.
Mózes 5. könyvének görög neve, mely annyit jelent: "a második törvény". A könyv héber neve: "az igék", mert így kezdődik: "Ezek az igék, amelyeket szólott Mózes...". Az 5Móz 31,9.24.26Mózest tünteti fel a könyv szerzőjéül. A könyv Mózes három búcsúbeszédét tartalmazza, amelyeket az ígéret földjével szemben tartott, mivel ő maga nem mehetett be oda; tartalmazza továbbá Izráel és Isten szövetségének megújítását. Felosztása:
- első beszéd (1-4);
- második beszéd (5-26);
- harmadik beszéd az áldásról és az átokról (27-30);
- utolsó tanácsok és búcsúáldás (31-34).
DIADAL (MENET).
Győzelmi ünnep; a római korban a győztes hadvezér tiszteletére diadalmenetet tartottak, amelyen felvonultatták a hadifoglyokat és a harci zsákmányt; képletesen is használatos Krisztus győzelmére (2Kor 2,14; Kol 2,15).
DIAKÓNUS, DIAKONISSZA (szolga).
A görög "diakonos" szó mintegy 30-szor fordul elő az ÚSZ-ben; legtöbb esetben azonban nem meghatározott kifejezése valamilyen gyülekezeti szolgálatnak; a szó alapvetően olyan valakit jelent, aki szolgál. Pál önmagáról és Epafrásról mondja (Kol 1,7.23.25). Az ÚSZ-ben a szó értelemszerűen kapcsolatos a szegények közti élelem és más segély kiosztásával (Róm 15,25; 2Kor 8,4). A diakonátus, mint meghatározott szolgálat a ApCsel 6,1-8-on alapul; a hét alamizsnaosztogató vagy diakónus közül azonban legalább kettő evangélista volt. A szolgálatra való alkalmasságról és annak feltételeiről az 1Tim 3,8-13-ban olvashatunk, és ezek azt mutatják, hogy a diakónus nem számított egyszerű gyülekezeti tagnak. Fil 1,1-ből is ezt láthatjuk. Az az állítás azonban, hogy a diakonisszák valaha is hivatalos tisztségviselők voltak a gyülekezetben, az ÚSZ-gel nem igazolható (Róm 16,1).
DIANA.
Római holdistennő; azonos a görögök Artemis istennőjével, rendszerint fiatal vadásznőként ábrázolva. Az efézusi Diana a görög Artemis és a sémita Astarte, a szexualitás és szerelem védőistennőjének keveréke volt. Bálványszobrai szexuálisan izgató hatásúak voltak. A Diana-kultusz központja az efézusi nagy Diana-templom volt (ApCsel 19,23-40).
DIASZPÓRA (szétszórt).
A Palesztina határain kívül élő zsidók megjelölése, akik pogány környezetben is megőrizték saját hitüket. Krisztus korában a diaszpóra-zsidóság számban már sokszorosa lehetett a Palesztinában lakóknak.
DIBLA (fügekalács, kerek kalács).
Város Palesztina északi részén (Ez 6,14).
DIBLAJIM (kettős fügekalács; kettős átölelés).
Hóseás (1) próféta apósa. Hóseás Isten parancsára parázna nőt vett feleségül (Hós 1,3).
DIBON (megolvasztani, szétfolyni, elárasztott út, mocsaras vidék).
"Dibon-Gád"-nak is nevezik.
- Helység Moábban, mintegy 15 km-nyire a Holt-tengertől keletre; Mózes Rúben törzsének juttatta osztályrészül (Józs 13,9.17); Dibon-Gád (4Móz 33,45) az a hely, ahol a "moábita-követ" felfedezték. Lásd még: DIMON.
- Város Júda déli részén (Neh 11,25).
DIBRI (pusztulásra szánt; fecsegő; az Úr szava; szónok, szólj!).
Dánita férfi (3Móz 24,11-16).
DICSÉRET, MAGASZTALÁS.
Igen gazdag tartalmú kifejezés, jelenti azokat a szavakat vagy tetteket, amelyekkel embereket, Istent vagy bálványokat tisztelnek és magasztalnak (Péld 27,21; 2Móz 15,11; Bír 16,24); a Zsoltárok könyve tele van dicsérettel, a 113-118 zsoltárt"hallel-zsoltárok"-nak, azaz "dicsőítő énekek"-nek nevezzük; az ÚSZ-et áthatja a magasztalás az Istentől kapott megváltásért (Lk 2,13-14; Jel 19,5-7).
DICSŐSÉG.
Istennel kapcsolatban: az Ő isteni tulajdonságainak és tökéletességének láthatóvá válása (Zsolt 19,2), vagy közvetlen jelenlétének kisugárzó fénye (Lk 2,9); az emberre nézve: jó tulajdonságainak megnyilvánulása, mint amilyen a bölcsesség, igazságosság, önuralom, tudás stb. A hívő ember célja Isten dicsősége, azaz hogy része legyen az isteni dicsőségben és tökéletességben (Fil 3,21; Róm 8,21; 1Kor 15,43).
DIENES, AREOPAGITA (Nysa ura; Isten eltalálta, Dionysoshoz tartozó).
A legfőbb athéni bíróság, az areopagus tagja; Pálon keresztül jutott hitre Krisztusban (ApCsel 17,34).
DIKLA (datolyapálma, pálmaliget).
Joktán fia (1Móz 10,27; 1Krón 1,21).
DILÁN (uborkaföld, földnyelven fekvő).
Város Júda síkságán (Józs 15,38).
DIMNA (trágyadomb, szemétdomb).
Lévitaváros Zebulon területén (Józs 21,35); talán "Rimmon"-nal (3) azonos (1Krón 6,77).
DIMON (vér; szétfolyt, folyómeder, mocsár).
Város Moábban, általában "Dibon"-nak (1) nevezik, Ézs 15,9kétszer is "Dimon"-nak mondja; mintegy 6 km-nyire északra Aróertől (2).
DIMONA (megolvasztani).
Város Júda déli részén (Józs 15,22). Valószínűleg azonos a Neh 11,25-ben szereplő "Dibon"-nal (2).
DINA (bírónő; ítélet, jog, megítélt, megbosszult, jogilag eldöntött).
Jákób és Lea leánya (1Móz 30,21); Hámor fia, Sekem megszeplősítette, ezért fivérei bosszúból kiirtották Hámor városának férfiait (1Móz 34).
DINEUSOK.
Néptörzs, melyet Asszíriából az elnéptelenedett Samáriába telepítettek, hogy azt újra benépesítsék velük (Ezsd 4,7-10).
DINHÁBA (királyi ítélőnö; a zsákmány helye; rablófészek, rablóbarlang).
Béla (2), Edom királyának városa (1Móz 36,32; 1Krón 1,43).
DINNYE.
Lásd: NÖVÉNYEK.
DIÓ.
Lásd: NÖVÉNYEK.
DIOSZKUROK (Isten harcosai).
A görög Zeus főisten ikerfiai, nevük Kásztor és Pollux (lásd ott is); a tengerészek védő-istenei (ApCsel 28,11).
DIOTREFÉSZ (Zeustól táplált, felnevelt).
Erőteljes keresztyén vezető személyiség, akit János (2) a nagyravágyása miatt kárhoztatott (3Jn 9-10).
DISÁN (gazella, antilop, az ugró; kövér).
Széir (1) legfiatalabb fia (1Móz 36,21.30; 1Krón 1,38).
DISON (ugró, antilop, zerge).
- Horeus fejedelem, Széir (1) ötödik fia (1Móz 36,21.30; 1Krón 1,38).
- Széir (1) unokája (1Móz 36,25; 1Krón 1,41).
DISZNÓ.
Gyakran említi a Biblia. Tisztátalan állatnak számított, a zsidóknak tilos volt a fogyasztása.
DIZAHÁB (tulajdonos; aranylelőhely).
Helység Sínai vidékén, ahol Mózes búcsúbeszédeit tartotta (5Móz 1,1).
DOB.
Ritmusadó zeneszerszám, a tamburinhoz hasonló (2Móz 15,20; Bír 11,34; 2Sám 6,5; 1Krón 13,8; Zsolt 81,3).
DOBRÁT.
Lásd: DABERÁT.
DOBZÓDÁS (KICSAPONGÁS).
Mértéktelenség a viselkedésben, szexuális gátlástalanság, rendszerint bálványimádás kísérő jelensége (Gal 5,21; 1Pt 4,3); mértéktelen evés-ivás (Lk 21,34).
DÓDAI (akit Jahve szeret, Jahve kedveltje; én szerelmesem).
Ahohi férfi; tiszt Dávid seregében (1Krón 27,4).
DODÁNIM (az alvás barátja).
Jávántól (1), Jáfet fiától származó néptörzs (1Móz 10,4; 1Krón 1,7).
DÓDAVA (Jahve barátja, Isten szerelmese, Isten szeretet).
Marésai (3) férfi, Eliézer (6) próféta atyja (2Krón 20,37).
DODÓ (Jahve barát; szeretve, szerelmes; az ő barátja, rokona, nagybácsi).
- Tólának (2), Izráel bírájának nagyatyja (Bír 10,1).
- Ahohi férfi, Eleázárnak (3), Dávid hősének atyja (2Sám 23,9).
- Elhanánnak (2), Dávid egy másik hősének atyja (2Sám 23,24; 1Krón 11,26).
DOÉG (félénk, aggódó, reszkető, aggodalmaskodó).
Edomita férfi, Saul (1) pásztora, aki besúgta a királynak, hogy Ahimélek (1) főpap segítette a menekülő Dávidot. Saul bosszúból Doéggal megölette Ahiméleket, 85 papját és Nób lakóit (1Sám 22,9-23).
DOFKA (folyó víz; kopogtatva, ütve; erőteljesen hajtva [az állatot]).
A pusztában vándorló zsidók egyik szálláshelye a Vörös-tenger és Sínai közt (4Móz 33,12).
DÓR (lakás; nemzetség, nemzedék, időszak; kör).
Kánaánita királyi város Palesztina partvidékén, Cézáreától mintegy 12 km-nyire északra (Józs 12,23).
DORKÁS (gazella, szarvas).
Másként: "Tábita" (héb.); joppei keresztyén nő, akit Péter feltámasztott a halálból (ApCsel 9,36-43).
DÓTÁN (két kút, kettős kút).
Helység Sikemtől (3) mintegy 20 km-nyire északra, ahol Józsefet (1) kútba dobták testvérei, majd később eladták Egyiptomba (1Móz 37,17). Elizeus tartózkodási helye, amikor Isten vaksággal verte meg a támadó szír sereget (2Krón 6,13).
DÖGHALÁL (pestis).
Isten csapása az embereken, gonosz járványos betegség (2Móz 5,3; Jer 14,12; Mt 24,7).
DŐZSÖLÉS.
A legrosszabb értelemben vett tékozló életmód (Péld 23,20; 28,7); kicsapongás (Tit 1,6; 1Pt 4,4); gátlástalan dobzódás (Róm 13,13; 2Pt 2,13).
DRÁGAKÖVEK.
Lásd: ÁSVÁNYOK.
DRAHMA.
Lásd: PÉNZ.
DROMEDÁR.
Egypúpú teve. Lábai hosszabbak, és ezért gyorsabb, mint a kétpúpú teve.
DRUZILLA (harmattal hintett, fecskefióka).
I. Heródes (5) Agrippa leánya; először Azizus, emesai király felesége, majd Félixé, Júdea helytartójáé (ApCsel 24,24-25).
DÚMA (hallgatás, csend; halottak birodalma).
- Izmáel (1) fia (1Móz 25,14-16; 1Krón 1,30).
- Város Júda déli részén (Józs 15,52).
- Ismeretlen hely, amely Széirrel (2) vagy Edommal (2) van kapcsolatban (Ézs 2,11-12).
DÚRA (fal, kör, kerítés, vár).
Síkság Babilonban, amelyen Nabukodonozor felállíttatta az állóképet (Dán 3,1), hogy ott minden nép előtte hódoljon.