Bibliakereső

C


CAANANNIM.

Lásd: SAANAIM.

CAESAR, CÉZÁR (császár).

  1. Római utónév.
  2. A római császárok tisztségneve Julius Caesar után (Mt 22,17.21; Lk 23,2; Jn 19,15; ApCsel 17,7; 25,8-27). Az ÚSZ több császárt neve szerint említ (Lk 2,1; 3,1; ApCsel 11,28).

CAFENÁT-PANEÁH (a "Világ Megmentője", az élet megtartója vagy kenyere; az élők eledele; bővölködés az életben).

Ezt az egyiptomi nevet kapta József (1) a fáraótól, mikor annak fontos álmait megfejtette, és a börtönből magas polcra került (1Móz 41,45).

CÁFON (elrejtettség, sötétség, éjfél, észak; elrejtett vagy sötét vidék).

Jordántól keletre fekvő terület, amely Gád törzsének jutott osztályrészül (Józs 13,27).

CALMONA (árnyék, sötét; hegyoldal).

Az izráeliták egyik szálláshelye a pusztában (4Móz 33,41-42).

CÁRETÁN.

Lásd: SARTÁN.

CEBOIM.

Lásd: SEBOIM.

CEDÁD (hegy, lejtő, hegyoldal).

Város Palesztina északi határán (4Móz 34,8); Ez 47,15-ben: "Sedád".

CÉDRUS.

Lásd: NÖVÉNYEK.

CÉFÁT (kitekintés, őrhely).

Kánaánita város, a Holt-tenger déli végétől mintegy 35 km-nyire délnyugatra, Júda és Simeon törzse lerombolta és a "Horma" nevet adta neki (Bír 1,17). Lásd még: HORMA.

CEFI (őrség, őrizve, elrejtve).

Ézsau unokája, edomita fejedelem (1Krón 1,36); az 1Móz 36,11.15-ben: "Cefó".

CEFÓ.

Lásd: CEFI.

CÉLOFHÁD (árnyék (védelem) a félőnek, komoly seb; első törés).

Férfi Manassé törzséből, akinek öt leánya volt és fia egy sem; az ő esete tette szükségessé, hogy a leányok örökösödésére külön törvényt hozzanak (4Móz 27,1-11; 36,1-12; 1Krón 7,15).

CEMARAIM (lombbal borított, ágak, kettős hegyi erdő; két irha; két rakás; gyapjúban gazdag).

  1. Város Jerikótól mintegy 6 km-nyire északra, Benjámin törzsének jutott (Józs 18,22).
  2. Hegy Efraim területén, amelynek tetejéről Abija (6), júdai király szidalmazta Jeroboámot, Izráel királyát (2Krón 13,4: "Semáraim").

CEMAREUS (Cemar = gyapjú, utódai v. lakói).

Kánaánita néptörzs (1Móz 10,18; 1Krón 1,16).

CENTURIO.

Századosi rangban levő tiszt latin neve; a római hadseregben mintegy száz ember parancsnoka (Mt 8,5-13; ApCsel 10; 22,25; 23,17).

CÉR (szorosság, szorongatott; szikla, tűzkő).

Város a Genezáret-tó északnyugati partvidékén (Józs 19,35); Naftali törzsének jutott osztályrészül.

CERÉRÁ (rakás; batyu).

Jezréel síkságának egyik része, ahová a midiániták menekülni akartak Gedeon elől (Bír 7,22).

CERET-SÁHÁR (hajnalpír fénye).

Város Rúben területen (Józs 13,19), közelebbi fekvése ismeretlen.

CETHAL.

Nagy, félelmetes tengeri állat (Jób 7,12).

CÉZÁR.

Lásd: CAESAR.

CÉZÁREA (császári város).

Kikötőváros, Samáriától mintegy 40 km-nyire északnyugatra, amelyet Nagy Heródes (1) épített Augustus császár tiszteletére; Kornéliusz, római százados állomáshelye (ApCsel 10), itt lakott és munkálkodott Fülöp (5) evangélista (ApCsel 8,40; 21,9). Pál két esztendőt töltött itt fogságban (ApCsel 23,31-26,32).

CÉZÁREA FILIPPI (Fülöp Cézáreája).

Város, melyet Fülöp (3) negyedes fejedelem épített ki, és amelynek Tiberius római császár tiszteletére új nevet adott. (A régi név: Paneas). Ott tett vallást Péter a tanítványok körében Jézusról, mint Messiásról (Mt 16,13-17).

CIBÓN (festő; tarka; rabló; hiéna).

  1. Hivveus férfi, Oholibámának (1), Ézsau feleségének nagyatyja (1Móz 36,2.14).
  2. Széir (1) fia, horeus fejedelem (1Móz 36,20.24.29; 1Krón 1,38.40). Talán azonos (1) alattival.

CIC (csillogó ékszer, arany diadém; tollazat; virág).

Hágó az Éngediből Tékoa felé vezető út mentén (2Krón 20,16).

CIDDIM (lejtők, hegyoldalak).

Megerősített város Naftali területén (Józs 19,35).

CIDÓN.

Lásd: SZIDÓN (2).

CIFJON.

Lásd: SEFON.

CILICIA (kerek föld).

Földsáv Kisázsia délkeleti részén, melynek fővárosa Tárzus volt; itt született Pál (ApCsel 21,39; 22,3; 23,34). Kr. e. 100-ban Cilícia római tartomány lett. Már korán eljutott ide a Jézusról szóló örömüzenet (ApCsel 15,23), valószínűleg Pálon keresztül (ApCsel 9,30; Gal 1,21), aki hitben is erősítette az ottani gyülekezetet (ApCsel 15,41).

CILLA (árnyék, felüdülés, védelem; ének).

Lámek (1) felesége; Tubálkain anyja (1Móz 4,19-22).

CIN (sziklaerőd, tövis, kis pálma).

Pusztaság, amelyen az izráeliták keresztülvonultak az ígéret földje felé (4Móz 13,22), Kánaán határához közel; délen Edom és Párán határolja (Józs 15,1-3).

CÍÓR (kicsiség, apróság; kicsi).

Város Júda déli részén, valószínűleg Hebron (1) közelében (Józs 15,54).

CIPŐ.

Lásd: RUHÁZAT.

CIPPÓR (madár, énekesmadár, veréb).

Báláknak, Moáb királyának atyja (4Móz 22,2-4).

CIPPORA (madár, veréb; csicsergő, éneklő).

Jetró (más néven "Reuél"), Midián papjának leánya; Mózes felesége (2Móz 2,21), Gersom (1) és Eliézer (2) anyja (2Móz 18,1-4).

CIPRUS I. (vörösréz).

Sziget a Földközi-tenger keleti részén, nem messze Szíria és Cilicia partvidékétől, mintegy 220 km hosszú és 60 km széles; gazdag rézércben. Sok zsidó lakott ott, Barnabás hazája (ApCsel 4,36). Pál, Barnabás és Márk hirdették itt a Jézus Krisztusról szóló evangéliumot (ApCsel 13,4; 15,39).

CIPRUS II.

Lásd: NÖVÉNYEK.

CIPRUSFÜRT.

Ciprus-szőlőnek is nevezik. Ázsiában honos bokor, világítóan fehér virágokkal (Énekek 1,14; 4,13).

CIRÉNE (fal, találkozás, megérkezés).

Észak-afrikai város, Egyiptomtól nyugatra, a tengerparttól mintegy 15 km-nyire. Eredetileg görög város, később római uralom alá került; innen származott Simon (5), aki segített Jézusnak vinni a keresztet (Lk 23,26). Pünkösdkor cirénebeliek is voltak Jeruzsálemben (ApCsel 2,10). Zsidó férfiak a cirénei zsinagógából vitatkoztak István vértanúval (ApCsel 6,9).

CIRÉNEI SIMON.

Lásd: SIMON.

CIRÉNIUS (lándzsavető, harcias).

Teljes neve: Publius Sulpicius Quirinius; Szíria római helytartója Jézus Krisztus születése idején. Róma ebben az időben Palesztinát és Szíriát egy egységes tartománynak tekintette. Híressé lett a népszámlálás által okozott zavarok következtében, amely Lk 2szerint akkor történt, amikor "Szíriában Cirénius volt a helytartó". Nyilván kétszer volt Szíria helytartója, először Kr. e. 6-ban vagy 5-ben, másodszor Kr. u. 6-10-ig. Ilyen általános népszámlálást tizennégy évenként tartottak (Lk 2,2).

CÍRUS (KORES) (nap; pompa, trón).

A perzsa birodalom megalapítója; Kr. e. 539-ben elfoglalta Babilont, és ezzel megdöntötte az újbabiloni birodalmat. Békés politikát folytatott, elősegítette a fogságba hurcolt népek hazatérését, és így megengedte a fogoly zsidóknak a Palesztinába való visszatérést (2Krón 36,22-23; Ezsd 1,1-11; Ézs 44,28; 45,1-7). Meghalt Kr. e. 530-ban.

CISZTERNA.

Mesterségesen kiképzett vízgyűjtő medence, földbe ásva vagy sziklába vésve, eső- vagy forrásvíz összegyűjtésére és tárolására (Péld 5,15; Préd 12,8; Ézs 36,16; Jer 2,13).
Palesztinában a hosszú és esőtlen nyári időszak miatt a ciszternák létfontosságúak voltak. Az üres ciszternát olykor börtönül használták (
1Móz 37,22; Jer 38,6; Zak 9,11).

COÁN (ZOÁN) (szilárd hely, település).

Régi egyiptomi város a Nílus deltájától keletre (4Móz 13,23; Zsolt 78,12.43; Ézs 19,11.13; 30,4; Ez 30,14); a görögök "Tanis"-nak nevezték.

COÁR (kicsiny, apró, jelentéktelen; kicsiség, apróság).

Régi kánaánita város, a Holt-tenger délkeleti partjának közelében, melyet korábban "Bélá"-nak (1) neveztek (1Móz 14,2); Lót imádságára Isten megkímélte a pusztulástól (1Móz 19,20-22); itt talált menedéket Lót Sodoma pusztulása után.

CÓBA (állomáshely, állás, hely; ragyog, mint az arany v. réz).

Fontos szír város Damaszkusztól északra (2Sám 8,3-5); Izráel ellensége (1Sám 14,47).

CÓFÁR (karom, nyers, vakmerő; bolyhos, szőrös; madár; fütyülő, fecsegő; táncoló, ugráló; csicsergő).

Jób egyik barátja (Jób 2,11); Naámából (3) való férfi.

COHÁR (fehér, világos, világos színű).

  1. Hitteus férfi, Efron atyja (1Móz 23,8; 25,9).
  2. Simeon (1) fia, Jákób unokája (1Móz 46,10; 2Móz 6,15); a 4Móz 26,13-ban és 1Krón 4,24-ben: "Zeráh" (5).

CÓRÁ (mélyföld, vereség; lódarázs, darázsfészek).

Város Jeruzsálemtől kb. 24 km-nyire nyugatra, Júda és Dán határán (Józs 15,33; 19,41).

CÚF (lépsejt; kém, őr; túláradás; úszás).

  1. Sámuel próféta őse (1Krón 6,35), az 1Krón 6,26-ban: "Sófai".
  2. Vidék Benjámin területén, közel az északi határához (1Sám 9,5), pontos fekvése ismeretlen ("Suf").

CÚR (szikla).

Midián királya (Kozbi apja), akit a zsidók megöltek (4Móz 25,15; 31,8).

CSALÁD.

A bibliai családfogalom jelentősen különbözik a mai felfogástól. A család Izráelben nagyobb volt, mint napjainkban; beletartoztak a családapa, annak szülei, ha még éltek, felesége vagy feleségei, gyermekei, leányai és vejei, rabszolgák, vendégek és az idegenek, akik különleges védelme alatt álltak. A házasság dolgát a vőlegény apja intézte, aki a menyasszony családjával tárgyalt felőle, és bizonyos váltságpénzt fizetett a menyasszonyért az apjának (1Móz 24).
Szokásban volt a többnejűség és ágyasok tartása, noha ezt Isten sem nem parancsolta, sem nem hagyta jóvá. A férj elválhatott a feleségétől, ami viszont fordítva nem volt lehetséges. A családapának hatalmában állott gyermekei élete és halála felett rendelkeznie. A szülők megsértését vagy a gyermekek illetlen viselkedését halállal büntették (
2Móz 21,15.17). Az ÚSZ felszólítja a szülőket és gyermekeket, férjeket és feleségeket, urakat és szolgákat, hogy szeretetben és egyetértésben éljenek egymással (Ef 5,22-6,9).

CSALÁN.

Lásd: NÖVÉNYEK.

CSAP.

A szent sátor deszkáinak összeillesztésére szolgáló szerkezet (2Móz 26,17).

CSAPÁSOK (EGYIPTOMI).

Összesen tíz, amelyekkel azért sújtotta Isten Egyiptomot, hogy rábírja a fáraót: engedje el Izráel népét az országból:

  1. a vizek vérré változtak,
  2. békák,
  3. tetvek,
  4. ártalmas bogarak embereken és állatokon,
  5. döghalál barmokon,
  6. fekélyek embereken és barmokon,
  7. jégeső,
  8. sáskák,
  9. három napos sötétség,
  10. elsőszülöttek halála

(2Móz 7-12).

CSARNOK.

Helyiség, melynek fedőlapját oszlopok tartják (1Kir 7,6kk.; Bír 3,23); tornác (Mk 14,68; Mt 26,71).

CSATA.

A régi Izráelben a hadviselés viszonylag egyszerű volt. A harcoló egységet két támadó csoportra osztották fel, amelyek közül az egyik tartalékként a háttérben maradt. A támadók első vonalát a dárdavetők alkották, a másodikat az íjászok, és a parittyások a harmadikat. Olykor a csatát megelőzte a személyes párviadal, amely sokszor az egész csatát eldöntötte (1Sám 17,5kk.; 2Sám 2,14kk.).
Csüggedt és félénk férfiakat felmentették a harctól (
5Móz 20,8). Gyakran a frigyládát is magukkal vitték a csatába, hogy annál biztosabb legyen a győzelem.

CSATABÁRD.

Lásd: FEGYVEREK.

CSELÉD.

Női rabszolga, szolgálóleány.

CSEMETE.

Lásd: SARJ.

CSENGETTYŰ.

A főpap ünnepi ruháján kicsiny arany csengettyűket viselt (2Móz 28,33-35; 39,25-26).
A háziállatoknak is akasztottak csengőt a nyakába (
Zak 14,20).

CSÉPLÉS.

Kétféle cséplési mód létezett; a kalászokat bottal vagy cséphadaróval kiverték, vagy pedig a szérűn ökrökkel, olykor cséplőszánkával kitapostatták (Ézs 28,27).

CSEPŰ.

Rövid len vagy kenderfonal (Bír 16,9; Ézs 1,31); gyertyabél, olajlámpa bele (Ézs 1,31).

CSERÉP.

Égetett agyagtábla, írtak rá és tetőfedésre használták (Ez 4,1; Lk 5,19).

CSERÉPEDÉNY.

Lásd: AGYAGEDÉNY.

CSEREZNI, CSERZÉS.

A nyers állatbőr megmunkálása, a szőr eltávolítása és cserző folyadékban való áztatása, amelynek során a romlandó részek kiválnak, maga a bőr pedig alakítható lesz (2Móz 25,5; 26,14; ApCsel 10,6).

CSILLAG.

Lásd: CSILLAGÁSZAT.

CSILLAGÁSZAT (asztronómia).

A csillagképeket és égitesteket kutató tudomány. Számos bibliai hely foglalkozik ezekkel a dolgokkal, és ad kijelentést a csillagok pályájáról (1Móz 1,16; Zsolt 147,4; Zsolt 19,1-7; Jób 22,12; Ézs 13,10; Ám 5,8; 1Kor 15,40-41). A Biblia megoldatlan asztronómiai problémái közé tartozik az, mikor Józsué megállítja a napot az emoreusok ellen vívott ütközetben (Józs 10,12-14); amikor Aház (1) király napóráján visszafelé megy az árnyék (Ézs 38,8), és a csillag, amely elvezette a bölcseket Betlehembe (1) (Mt 2,2.9).

CSILLAGJÓSOK (asztrológusok).

Az emberek sorsát és viselkedését a csillagképek befolyásának tulajdonítják, a csillagok és csillagképek állása alapján megkísérelnek bizonyos eseményeket előre megjövendölni. A Biblia mindezt a legélesebben visszautasítja és megtiltja (Dán 2,27; 4,4; 5,7.11; Ézs 47,12-13). Lásd még: BÖLCSEK.

CSÍPŐ.

Lásd: TOMPOR.

CSODA.

Szó szerinti értelemben olyan esemény, amely csodálkozást vált ki. A keresztyén teológia szerint:

  1. Rendkívüli esemény, amelyet a természettudomány fogalmaival nem lehet megmagyarázni.
  2. Esemény, amely a megfigyelőkben azt a gondolatot kelti; ennek emberen kívüli és természetfeletti okai vannak.
  3. Esemény, amely sokkal többet tartalmaz, mint amennyit elsőre kívülről fel lehet ismerni; a csoda célja kijelentés, építés, hitben való megerősítés (Jn 20,31).

Csak a hit ismeri fel, hogy a csodák Istentől vannak; az ismert törvények és törvényszerűségek érvényességi területén kívül mennek végbe (Jn 4,48; ApCsel 2,19; 2Kor 12,12). Oka és végrehajtója a szellemi, láthatatlan világ.

CSÓK.

A köszöntés bensőséges módja mind férfiak, mind nők közt; kifejez barátságot, szeretetet, szenvedélyt, tiszteletet és nagyrabecsülést; kiváltképpen az első keresztyének közt gyakori köszöntési mód ("szent csók") (Róm 16,16; 1Kor 16,20; 2Kor 13,12).

CSÚFOLÓDÓ.

A Bibliában az olyan ember jelzője, aki kineveti Istent, vagy kinevet egy embert annak hite miatt (Zsolt 1,1; 2Pt 3,3).

CSÚSZÓMÁSZÓ ÁLLATOK.

A siklófélék Európában és Afrikában vannak elterjedve. Ezt a kifejezést több héber szóra használják, úgyhogy nehéz megállapítani, mikor melyik fajtáról van szó.

CSŰR.

Raktárház gabona számára, amelyet száraz helyen kell tárolni (Jóel 1,17; Mt 3,12; Lk 3,17).
Isten országának is jelképe. Lásd még: TÁRHÁZ.

Az weboldalra érkezőkhöz

Vitatkozni pedig senkivel nem fogunk.

Mindenkinek megadatott a lehetőség, hogy bizonyságot nyerjen szavaink hitelességére.
Aki bizonyságot nyer róla, az nem fog vitatkozni. Aki pedig nem, azzal meg nincs miről vitatkozni. Kérdezed, hogyan nyerhetsz bizonyságot?

Fordulj a legilletékesebbhez...ISTENHEZ.

 

 

 

Belépés

Látogatottság

  • Oldalletöltés: 5,011,176
  • Egyéni látogatók: 68,367
  • Regisztrált felhasználók: 45,552
  • Vendég: 55,883
  • Blocked Users: 0
  • Visitors:
    • Today: 167
    • This week: 1935
    • This month: 2462
    • This year: 24335

Friss blogbejegyzések